طوفان‌های غباری می‌توانند عامل از بین رفتن آب در مریخ باشند

0 168

مطالعه محققان دانشگاه آریزونا (University of Arizona) آمریکا نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی از بین ‌رفتن آب در مریخ احتمالاً مرتبط با جابه‌جایی بخار آب توسط طوفان‌های غباری است. پژوهشگران معتقدند مریخ درگذشته بسیار دور در سطح خود اقیانوس‌هایی از آب مایع داشته، ولی با گذشت زمان اقیانوس‌های آن خشک شده‌اند. محققان تا مدت‌ها نمی‌دانستند چه عاملی سبب خشک شدن دریاهای مریخ شده، اما اکنون مطالعه جدید نشان می‌دهد گرمای سیاره و طوفان‌های غباری احتمالاً نقشی کلیدی در تبخیر این آب‌ها داشته‌اند.

محققان برای این پژوهش از داده‌های فضاپیمای MAVEN (سرواژه Mars Atmosphere and Volatile Evolution) ناسا استفاده کردند که سال ۲۰۱۴ به‌منظور مطالعه جو مریخ در مدار آن قرار گرفت. آن‌ها دریافتند در تابستان‌های مریخ، آبی که از قطب‌ها می‌آید هنوز در حال تبخیر است. علاوه بر این تبخیر، طوفان‌های غباری باعث می‌شود که بخارهای آب، وارد قسمت بالایی جو مریخ شده و توسط تابش‌های کیهانی به هیدروژن و اکسیژن تجزیه شوند تا دیگر به سطح مریخ بازنگردند. 

محققان می‌گویند یکی از طوفان‌های غباری که تابستان سال ۲۰۱۸ در مریخ اتفاق افتاد، سبب شد تا ۲۰ برابر بخار آب بیشتری نسبت به مقدار متوسط وارد جو این سیاره شود. به‌گفته آن‌ها مریخ در یک دوره ۴۵ روزه معادل یک ‌سال عادی در مریخ، آب از دست ‌داده است. یافته‌های این مطالعه به پژوهشگران کمک می‌کند تا سرعت از دست ‌رفتن آب درگذشته و حال مریخ را با دقت بیشتری محاسبه کنند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16071
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها