اگر در سیاه‌چاله سقوط کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

تجربه قرار گرفتن در نزدیکی افق رویداد سیاه‌چاله شاید متفاوت‌تر و هیجان‌انگیزتر از تصورمان باشد. آیا تکینگی پایان همه چیز خواهد بود؟ دانشمندان با ارائه فرضیه‌ها سعی می‌کنند تا این تجربه را به‌زبان ساده بیان کنند. جانا لوین (Janna Levin) ، استاد فیزیک و کیهان‌شناسی کالج برنارد (Barnard College)، با آثارش نقش مؤثری در درک سیاه‌چاله‌ها دارد. او در کتابش با عنوان «راهنمای بقا در سیاه‌چاله» (Black Hole Survival Guide) مخاطب را به سفری خیالی در فضا و مرکز سیاه‌چاله می‌برد. سقوط در سیاه‌چاله به‌معنی عبور از افق رویداد یا به‌عبارت‌دیگر افق بی‌بازگشت آن است.

سیاه‌چاله صفحه‌ای یکپارچه و تاریک است. با عبور از افق رویداد، هنوز می‌توانید بیرون را ببینید. افق رویداد مانعی برای رسیدن نور ایجاد نمی‌کند، بلکه مانع از فرار نور و هر چیزی که در داخل آن است، خواهد شد؛ پس می‌تواند از درون بسیار هم درخشان باشد. در پنجره یک‌طرفه افق رویداد می‌توانید جهان ماورای آن را ببینید. با اینکه نمی‌توانید سقوط خود را متوقف کنید، می‌توانید تکامل جهان را ببینید. نور کهکشان که از افق رویداد می‌گذرد، نسخه ای سریع از هزاران یا میلیون‌ها و حتی میلیاردها سال روی زمین را ترسیم می‌کند. نوری که با چشمتان برخورد می‌کند، همه چیز از سقوط تمدن‌ها تا دوربین پاپاراتزی‌ها و حتی ذرات باردار ستاره‌های در حال انفجار را نمایش می‌دهد. هرچقدر بیشتر سقوط کنید، گلوگاه سیاه‌چاله باریک‌تر شده و تمام نورها در نقطه‌ای درخشان متمرکز می‌شود.

بر اساس نظریه نسبیت عام، خمیدگی بی‌حدوحصر فضا زمان به ایجاد تکینگی منجر می‌شود که تمام مسیرها به آن ختم می‌گردند. شما اگر وارد تکینگی شوید با سقوط در آن از هم خواهید پاشید. بخشی از بدن که در نزدیکی تکینگی قرار دارد، به‌طور چشمگیری بیشتر از بخش دورتر بدن شتاب می‌گیرد؛ درنتیجه به‌شکلی مانند رشته‌های اسپاگتی کش می‌آیید. به بیان دیگر و بر اساس دانش ما مفهوم نسبیت عام در تکینگی بی‌اعتبار می‌شود.

این نظریه نمی‌تواند بیانگر کل داستان کیهان باشد. شاید در اعماق سیاه‌چاله به‌جای تکینگی بتوان به بقایای ذرات کوانتومی رسید که با انرژی‌های زیاد سقوط کرده‌اند. بااین‌حال، این فرضیه هنوز مشاهدات مستدلی ندارد. بر اساس بعضی گمان‌ها، فرضیه‌ای محبوب‌تر وجود دارد؛ درون سیاه‌چاله، همه چیز در حفره‌ای سفید در هم می‌شکند، درست مانند یک مه‌بانگ (Big bang) جدید در بخش دیگری از جهان! افزون‌براین، درون سیاه‌چاله می‌تواند بزرگ‌تر از بیرون آن باشد و حتی ممکن است جهانی دیگر در آن وجود داشته باشد.

بر اساس اطلاعات موجود سیاه‌چاله نقطه‌ای تاریک در فضا-زمان است و هنوز دانشمندان موفق نشده‌اند به این پرسش پاسخ دهند که اگر داخل سیاه‌چاله سقوط کنیم، به کجا می‌رسیم؟ راز داخل سیاه‌چاله و افق رویداد، این جرم را به موضوعی اسرارآمیز بدل کرده است.

منبع زومیت