آزمایش‌های علمی فضانوردان جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی

0 197

فضانوردان جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌تازگی توسط کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) به این ایستگاه اعزام شدند. مایکل هاپکینز (Michael Hopkins)، ویکتور گلاور (Victor Glover) و شانون واکر (Shannon Walker)، فضانوردان ناسا، و سویچی ناگوچی (Soichi Noguchi)، آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA)، در این سفر حضور داشتند. آن‌ها قرار است به‌مدت ۶ ماه به‌انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشی بپردازند که در ادامه با جزئیات بعضی از این آزمایش‌ها آشنا می‌شویم.

فیزیولوژی غذایی (Food Physiology)

چند ماه شناور بودن در اطراف زمین می‌تواند سیستم ایمنی یک فضانورد را تغییر دهد؛ بنابراین در آزمایش فیزیولوژی غذایی این موضوع بررسی می‌شود که چگونه تغییرات رژیم غذایی فضانوردانی که در حال چرخش در مدار هستند می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تغییر دهد. هدف این آزمایش بهتر کردن رژیم غذایی به‌منظور تقویت سیستم ایمنی فضانوردان است. این مطالعه هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی در حال انجام است و فضانوردان برای توسعه آن ابزار تازه‌ای را به فضا برده‌اند. در جریان این مأموریت، یکی از فضانوردان نمونه‌های بیولوژیکی بدن خود را برای انجام این آزمایش جمع‌آوری خواهد کرد.

ژن‌ها در فضا-۷ (Genes in Space-7)

این آزمایش دانش‌آموزی، ایده‌ای از فینسام سامسون (Finsam Samson) و یوجی وانگ (Yujie Wang)، دانش‌آموزان یکی از دبیرستان‌های ایالت میشیگان آمریکاست که در یکی از مسابقات دانش‌آموزی پایه‌های ۷ تا ۱۲ به‌عنوان ایده برتر شناخته شده بود. در این آزمایش چگونگی تغییر عملکرد مغز در مأموریت‌های فضایی با هدف کمک بهتر به فضانوردان در انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی، ماه و دیگر سفرهای فضایی مطالعه خواهد شد.

لباس فضایی (Spacesuits)

ناسا مشغول توسعه لباس فضایی بعدی خود برای سفر به ماه است که به آن xEMU (سرواژه Exploration Extravehicular Mobility Unit) می‌گویند. برخلاف لباس فضانوردی فعلی ناسا که هم‌اکنون برای راه‌پیمایی‌های فضایی خارج از ایستکاه فضایی استفاده می‌شود، نسل جدیدتر لباس‌های فضایی از تبخیر آب برای حذف گرما از بدن یک فضانورد و حفظ دمای ایمن در طول راهپیمایی‌های فضایی استفاده خواهد کرد. در این آزمایش ۲۵ راهپیمایی هشت ‌ساعته شبیه‌سازی‌شده انجام می‌شود تا عملکرد این فناوری و لباس فضایی در فضا بررسی شود.

زیستگاه گیاهی-۰۲ (Plant Habitat-02)

ایستگاه فضایی بین‌المللی دارای باغچه‌های گوناگون است و در مأموریت جدید فضانوردان کاهو، گل‌ها و گیاهان دیگر به این مجموعه اضافه می‌شوند. اخیراً در یک مأموریت دیگر فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) بذر تربچه را به ایستگاه تحویل داده و فضانوردان آن‌ها را برای بعضی آزمایش‌ها پرورش می‌دهند. بخشی از رژیم غذایی فضانوردان در آینده گیاهان خواهند بود و تربچه به‌دلیل مغذی بودن و همچنین رشد سریع، یکی از گزینه‌های مناسب برای قرار گرفتن در برنامه غذایی فضانوردان است.

زیست سیارکی (BioAsteroid)

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی به‌عنوان بخشی از آزمایش زیست سیارکی که در ۲دسامبر سال جاری میلادی با مأموریت باری شرکت اسپیس‌ایکس به ایستگاه آغاز خواهد شد، میکروب‌هایی که می‌توانند مواد معدنی سنگ‌ها را تجزیه کنند از نزدیک مورد مطالعه قرار خواهند داد. کاربردهای احتمالی این پژوهش می‌تواند شامل ایجاد سامانه‌های پشتیبانی از حیات باشد که طی آن از سنگ‌پوشه (Regolith) برای استخراج مواد معدنی بهره گرفته شود. دانشمندان امیدوارند با این آزمایش‌ها بتوان از مواد بیشتری در ماه، مریخ یا دیگر مقصدهای فضایی برای ساخت پایگاه‌ها استفاده کرد و باعث صرفه‌جویی در حمل و نقل مواد به مکان‌های دیگر شد.

تراشه‌های بافتی (Tissue Chips)

در این آزمایش زیستی سلول‌های انسانی روی یک ماتریس سه‌بعدی به اندازه انگشت شست قرار می‌گیرد و نوعی ارگان مصنوعی کوچک ایجاد می‌شود که عملکردهای اندام‌های زیستی را شبیه‌سازی می‌کند. آزمایش تراشه‌های بافتی در فضا، شیوه واکنش سلول‌های انسانی و انطباق آن‌ها با داروها، استرس و تغییرات ژنتیکی در حین پرواز فضایی را بررسی می‌کند. فضانوردان به بررسی نمونه‌هایی از سلول‌های مختلف مانند سلول ریه‌، مغز استخوان، عضلات و دیگر اندام‌ها می‌پردازند تا بتوانند به این سؤال جواب دهند که چگونه فضانوردان چند هفته بعد از قرار گرفتن در گرانش ضعیف توده‌های عضلانی خود را از دست می‌دهند.

آزمایش قلب (Cardinal Heart)

قلب یکی دیگر از اندام‌های تحت تأثیر در پروازهای فضایی است. در آزمایش قلب که تجهیزات آن ماه آینده میلادی به ایستگاه تحویل داده می‌شود، پژوهشگران برای درک بهتر از بافت‌های ساخته‌شده (مصنوعی) قلب که بر روی تراشه‌بافتی نصب شده، استفاده می‌کنند تا خطرات قلبی-عروقی را پیش از پروازهای فضایی بهتر درک کنند و اقدامات لازم را برای مقابله با بیماری‌های قلبی به‌کار بگیرند. انتظار می‌رود این آزمایش نه‌تنها برای فضانوردان پروازهای فضایی، بلکه برای افرادی هم که روی زمین در معرض بیماری قلبی هستند، سودمند باشد.

منبع دیجی‌کالا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16051
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها