بررسی جو مریخ به کمک یک دهانه برخوردی جدید

0 243

در تصاویر جدید گرفته شده از مریخ یک دهانه برخوردی متشکل از سه ناحیه جداگانه کشف شده که می‌تواند نشان‌دهنده اتمسفری با ضخامت زیاد در گذشته مریخ باشد. سیاره سرخ در عمر ۴.۶ میلیارد ساله خود با سیارک‌ها و دنباله‌دارهای زیادی برخورد کرده و هم‌اکنون روی سطح مریخ بیش از ۴۳ هزار دهانه با ابعاد بزرگ‌تر از ۵ کیلومتر به‌چشم می‌خورد.

برخی از مناطق مریخ با سقوط سیارک‌های بیشتری مواجه شده‌اند. یکی از این مناطق که به‌نام نوچیس ترا (Noachis Terra) معروف می‌باشد، حدود ۴ میلیارد سال پیش برخوردهای سهمگینی را تجربه کرده و ‌اکنون اخترشناسان این دهانه جدید را در این ناحیه پیدا کرده‌اند که نسبت به سایر دهانه‌ها ابعاد نسبتاً کوچک‌تری دارد. پهنای برخی از دهانه‌های موجود در این منطقه به ۱۴۰ کیلومتر می‌رسد. در حال حاضر نمی‌دانیم این دهانه چگونه شکل‌گرفته و شاید یک برخورد عامل آن باشد.

محققان به این موضوع اشاره می‌کنند که شاید این جسم پیش از برخورد با سطح مریخ به سه قسمت تقسیم شده باشد. اخترشناسان در سال ۲۰۱۵ نیز موفق به شناسایی یک دهانه سه‌گانه مشابه شدند. در آن زمان دانشمندان اعلام کردند چنین دهانه‌ای می‌تواند نتیجه برخورد یک سیارک باشد که با ورود به اتمسفر، تکه‌تکه شده یا اینکه یک سیارک به همراه همدم خود سقوط کرده باشد.

تصور می‌شود که تنها حدود ۲ درصد از کل سیارک‌ها دارای دو یا چندین قسمت سنگی مجزا باشند. یکی دیگر از احتمالات نیز این است که در مقاطع زمانی مختلف، سه جسم متفاوت با سطح مریخ برخورد کرده‌اند و این دهانه به‌صورت تصادفی شکل‌گرفته است.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16042
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها