ماه چه رنگی است؟

0 1,595

ماه چه رنگی است؟ رنگ ماه بستگی به شب دارد. در خارج از جو زمین، ماه تاریک که با انعکاس نور خورشید می‌درخشد به‌ رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای بسیار زیبایی دیده می‌شود. اما ماه در داخل جو زمین نیز می‌تواند به رنگ‌های متفاوتی دیده شود.

این تصویر متمایز مجموعه‌ای از رنگ‌های ظاهری ماه بدر را نشان می‌دهد که مارسلا جولیا پیس (Marcella Giulia Pace)، منجم ایتالیایی، در مدت ۱۰ سال از مکان‌های مختلف در سراسر ایتالیا ثبت کرده است. معمولاً وقتی ماه بدر در نزدیکی افق باشد، به‌رنگ سرخ یا زرد دیده می‌شود. در این شرایط نور آبی با طی مسیری طولانی در جو زمین که گاهی مملو از غبار است، پراکنده شده، از دست می‌رود و ماه را زرد یا سرخ می‌بینیم.

یک ماه آبی‌رنگ پدیده نادرتری است و می‌تواند قمری را نشان دهد که در میان جو، حامل ذرات گرد و غبار پراکنده‌شده است. اما هنوز نمی‌دانیم چرا ماه گاهی به رنگ ارغوانی دیده می‌شود. آخرین تصویر نیز مربوط به «ماه‌‌گرفتگی کلی» (Total Lunar Eclipse) در ژوئیه۲۰۱۸ است که در آن ماه در سایه زمین به‌دلیل نور شکسته‌‌شده از طریق هوای پیرامون کره زمین به رنگ سرخ کمرنگ دیده می‌شود. جالب است بدانید که ماه بدر بعدی که در ۳۰نوامبر (۱۰آذر) رخ خواهد داد، در برخی فرهنگ‌ها به‌نام «ماه سگ آبی» (Beaver Moon) معروف است.

اصطلاح «ماه سگ آبی» برای تنها ماه بدر نوامبر به‌کار می‌رود. این نام توسط بومیان آمریکایی استفاده می‌شد و نمایانگر زمانی است که سگ‌های آبی لانه‌سازی خود را به‌پایان رسانده و آذوقه‌ کافی برای زمستان ذخیره کرده‌اند. تغییرات ماه برای بسیاری از بومیان آمریکا حکم تقویم را داشته است.

منبع apod
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16035
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها