1396/02/02

فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

ممکن است اقتصاد چین در سالهای اخیر با رکود مواجه شده باشد اما هیچ اثری از افول در برنامه‌های فضایی جاه‌طلبانه‌ی این کشور مشاهده نمی‌شود. در کنار تلاش برای رقابت با ناسا در ارسال کاوشگرهای رباتیک و نهایتا فضانورد به ماه و مریخ، دولت چین نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های رو به رشد بخش خصوصی خود دارد تا بتواند نسخه‌هایی...
فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

ممکن است اقتصاد چین در سالهای اخیر با رکود مواجه شده باشد اما هیچ اثری از افول در برنامه‌های فضایی جاه‌طلبانه‌ی این کشور مشاهده نمی‌شود. در کنار تلاش برای رقابت با ناسا در ارسال کاوشگرهای رباتیک و نهایتا فضانورد به ماه و مریخ، دولت چین نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های رو به رشد بخش خصوصی خود دارد تا بتواند نسخه‌هایی بومی و قابل رقابت از شرکت‌هایی چون بلو اوریجین و اسپیس ایکس به وجود آورد.

بخش اعظم انگیزه‌های فضایی چین بر تقویت اعتبار فضایی این کشور در داخل و خارج و تبدیل شدن به یک قدرت فضایی در اوایل دهه‌ی 2030 تمرکز دارد اما تلاش دولت برای سه برابر کردن بودجه‌ی فعالیتهای فضایی به همراه ظهور استارت آپهای در حال رشد نشانگر این است که صنعت و دولت چین منافع اقتصادی بلندمدتی را در سرمایه‌گذاریهایشان در تکنولوژی‌های فضایی می‌بینند. این جریان فزاینده‌ی شرکت‌های دولتی و خصوصی فضایی چینی می‌تواند باعث افزایش فشار روی ناسا و شرکت‌های فضایی تجاری در آمریکا و اروپا شود.

چین هم‌اکنون دارای 43 استارت آپ است که هرکدام حداقل 1 میلیارد دلار ارزش دارند اما رییس جمهور این کشور همچنان مایل به افزایش این تعداد خصوصا در بخش‌های تکنولوژیک است. شواهد موجود نیز نشان‌دهنده‌ی این است که پکن باور دارد که موفقیت‌های فضایی می‌تواند باعث تقویت شرکتهای خصوصی و دولتی این کشور بشود و حتی اقتصاد در حال رکود آن را نیز نجات دهد.

در سالهای اخیر تعدادی استارت آپ فضایی چینی ظهور کرده‌اند که غالبا توسط دانشگاه‌ها و صندوق‌های توسعه حمایت می‌شوند. از جمله‌ی این شرکتها می‌توان به OneSpace، ExPaceو Landspace اشاره کرد که همگی طی دو سال گذشته و با هدف فراهم آوردن پرتاب‌های ارزان قیمت به فضا تاسیس شده‌اند. این شرکتها دقیقا شبیه اسپیس ایکس یا بلو اوریجین نیستند و با وجود یدک کشیدن نام استارت آپ، کمک گرفتن آنها از دولت چین غیر قابل انکار است و حتی برخی راکت‌های ماهواره‌بر خود را با استفاده از راکت‌های مورد استفاده‌ی دولت تولید کرده‌اند. اما به هر حال پرتاب ماهواره‌های کوچک حتی با استفاده از تکنولوژی‌های راکتی عاریه از برنامه‌های فضایی ملی، راهی مناسب برای موفقیت در بازار است. در ادامه نگاهی اجمالی به فعالیت‌های این استارت آپ‌ها خواهیم داشت.

وان اسپیس (OneSpace)، احتمالا اولین

در سال 2015 و با پشتیبانی سازمان علوم وصنایع دفاعی چین تاسیس شد و راکت 59 تنی آنها تا سال 2018 آماده‌ی پرتاب می‌گردد. این راکت قادر خواهد بود محموله‌ی 500 تنی را تا مدار leo حمل کند و سازندگان آن امیدوارند که برای هر کیلوگرم وزن محموله حدودا 14000 دلار دریافت کنند. برنامه‌ی کوتاه مدت این شرکت رسیدن به هزینه‌ی پرتاب نصف پرتابهای دولتی و برنامه‌ی بلند مدت آن فراهم کردن پرتاب با یک دهم آن هزینه می‌باشد. وان اسپیس تا اواخر سال جاری نمونه‌ی اولیه‌ی این راکت را آماده می‌کند و غیر از آن برای ساخت کپسول‌های فضایی سرنشین‌دار نیز برنامه دارد. یکی از شعارهای این شرکت این است که قصد دارد سفرهای فضایی را به سادگی مسافرت با تاکسی برای مشتریان خود عرضه کند.

فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

 

لنداسپیس (Landspace)، از زمین به فضا

این شرکت در سال 2015 توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه Tsinghua احداث شده و هدف نهایی آنها ساخت یک راکت با اندازه‌ی متوسط برای پروازهای سرنشین‌دار و بدون سرنشین به فضاست. این شرکت قصد دارد با ماهواره‌بر 1000 کیلوگرمی LandSpace-1 که اواخر امسال یا اوایل سال بعد آماده می‌شود بازار پرتاب میکروماهواره‌های اروپا و آسیای جنوبی را مورد هدف قرار دهد. لنداسپیس گستره‌ی وسیعی از خدمات فضایی از جمله بیمه، پشتیبانی از طراحی ماهواره و مدیریت زنجیره‌ی عرضه را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. LandSpace-1 با استفاده از 4 مرحله‌ی سوخت جامد خود می‌تواند یک محموله‌ی 400 کیلوگرمی را تا ارتفاع 500 کیلومتری از سطح زمین و مدار SSO بالا ببرد.

فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

اکسپیس (ExPace)، نسخه‌ی چینی اسپیس ایکس!

سازمان صنعت و علوم هوافضای چین (CASIC) که بزرگترین تولیدکننده‌ی موشک این کشور می‌باشد در سال 2016 تصمیم گرفت که یک شعبه‌ی تجاری نیز برای گسترش فعالیت‌هایش تاسیس کند که این تصمیم منجر به احداث شرکت اکسپیس شد. البته با وجود اینکه نام این شرکت به شدت یاداور نام اسپیس ایکس است شاید فعالیت‌های آن تداعی‌کننده‌ی اسپیس ایکس نباشد. اسپیس ایکس همواره به دنبال فراهم کردن پروازهای سرنشین‌دار خصوصا به مریخ بوده است اما اکسپیس به دنبال هرف گرفتن بازار پرتاب ماهواره‌های کوچک است. راکت‌های سوخت جامد Kuaizhou  مورد استفاده‌ی این شرکت که قبلا نیز در سال 2014 توسط CASIC مورد استفاده قرار گرفته بودند کوچکتر از آن هستند که بتوانند انسان‌ها را به مدار ارسال کنند

فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

شنژن یولانگ (Shenzhen Yu Long) و آرزوهای بزرگ

شرکت علوم و فناوری فضایی شنژن یولانگ نیز یک استار آپ دیگر است که قصد دارد تا سال 2020 راکت‌های سوخت مایع سایز متوسط تولید کند و تا 2025 آنها را برای پرواز سرنشین‌دار آماده کند. این شرکت کوچک که اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست، البته پروژه‌هایش را از حد وعده فراتر برده و در ژانویه‌ی 2016 موفق شده که با راکت خود یک محموله‌ی 165 کیلوگرمی را تا ارتفاع 35 کیلومتری بالا ببرد؛ قطعا شنژن یولانگ راه درازی را باید تا دستیابی به مدار leo طی کند اما حداقل این یک شروع است.

فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

موردهای بیان شده را می‌توان بازیکن‌های بزرگ بازار پرتابهای ارزان‌قیمت چینی دانست اما تعداد زیادی از این شرکت‌ها در حال ظهور و فعالیت هستند که از میان آنها می‌توان به Space Vision فعال در بخش توریسم فضایی و Link Space در زمینه‌ی راکت‌های تحقیقاتی ارزان‌قیمت اشاره کرد. فعالیت تمام این شرکت‌ها در نهایت یک حقیقت را متذکر می‌شود: چین در حال سرمایه‌گذاری روی صنعت رو به رشد فضایی خود است و قصد دارد بخشی از فعالیت‌ها و نوآوری‌های خود را به بیرون از دولت انتقال دهد. این حرکت باعث خواهد شد که فعالان تجاری صنعت راکتی این کشور بتوانند بدون گرفتار شدن توسط قوانینی که در این تجارت گریبانگیر دولت‌ها می‌شود به فعالیت‌های بین‌المللی بپردازند. گرچه این شرکت‌ها باید علاوه بر چالش‌های فنی پیش رو، با راکت‌های دولتی سری لانگ مارچ و رقبای خارجی نیز رقابت کنند. اگر این شرکت‌ها موفق شوند که بر مسائل مذکور فائق آیند و به اهداف خود برسند نقش چین در فضا از زمان حال هم پررنگ‌تر می‌شود و این چیزیست که کارشناسان آمریکایی از آن هراس دارند و از آن به عنوان اهرمی برای متقاعد کردن دولت وقت آمریکا به بازگرداندن فعالیت‌های فضایی به روال سابق استفاده می‌کنند.

در جدول زیر می‌توان اطلاعات در دسترس از 4 شرکت معرفی شده را به صورت مختصر مشاهده کرد:

فعالیت شرکتهای استارت آپی چینی برای انجام پرتابهای ارزان قیمت

ماهواره‌بر | توریسم فضایی | اقتصاد فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

کمک چندین میلیون دلاری چین به مصر برای پیگیری پروژه‌های فضایی

1396/01/27
چین با پرداخت 71 میلیون دلار کمک مالی بلاعوض به مصر، برای پروژه ماهواره Egypt SATII و همچنین استقرار یک مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در منطقه اقتصادی کانال سوئز موافقت کرد. بر این اساس، 64...

ماهواره‌ی مخابراتی پیشرفته چین پرتاب شد

1396/01/27
چین ماهواره‌ی مخابراتی جدید خود به نام Shijian-13 را با راکت لانگ مارچ 3B پرتاب کرد. ماهواره Shijian-13 ارتباطات مخابراتی و اینترنت را برای مسافران خوط هوایی و ریلی چین با سرعتی بیش از...

پرتاب 156 میکرو ماهواره به فضا توسط چین

1396/01/26
شرکت علوم و صنایع هوا فضای چین (CASIC) اعلام کرده است که قصد دارد 156 میکروماهواره را با هدف افزایش پوشش پهنای باند به فضا پرتاب کند. گفته می‌شود این اولین پروژه شبکه‌ ماهواره‌ای در مدار...

راکت‌های چینی در راه استرالیا

1396/01/28
شرکت فناوری و علوم هوافضای چین(CASC) به تازگی اعلام کرده است که مدل‌های مختلفی از راکت‌های چینی در ایرشوی بین‌المللی استرالیا به نمایش گذاشته خواهند شد. به گزارش چاینادیلی CASC، راکت Long...

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.