چین اولین ماهواره ارتباطاتی 6G را با موفقیت آزمایش کرد

0 294

چین اعلام کرد در پرتاب اخیر خود اولین ماهواره ارتباطاتی 6G را به فضا پرتاب کرده و آزمایش آن با موفقیت همراه بوده است. این ماهواره برای بررسی امواج تراهرتز با فرکانس بالا در مدار قرار گرفته که انتظار می‌رود سرعتی بیش از صد برابر فناوری 5G برای دستیابی به ارتباطات از راه دور را با استفاده از نیرویی کمتر فراهم ‌آورد. 

ماهواره مذکور به‌طور مشترک توسط شرکت‌های چینی چنگجو گوژینگ (Chengdu Guoxing Aerospace Technology) و مینو اسپیس (Mino Space) و همچنین دانشگاه علم و فناوری الکترونیک چین (University of Electronic Science and Technology of China به‌اختصار UESTC) ساخته شده و با نام UESTC شناحته می‌شود.

در این مأموریت دو ماهواره توسعه و تحقیق دیگر نیز به فضا پرتاب شدند. ماهواره اول با نام بیهانگکونگشی-۱ (Beihangkongshi-1) و ابعاد 12U برای آزمایش فناوری‌هایی مرتبط با پایش ترافیک هوایی و ردیابی هواپیماها در مدار قرار گرفته است. این ماهواره که توسط شرکت چینی اسپیستی (.Spacety Aerospace Co) ساخته شده و اپراتوری می‌شود، حامل یک سامانه پیشران الکتریکی نیز می‌باشد که توسط استارت‌آپ فرانسوی تراست‌می (ThrustMe) تولید شده است.

نمای ماهواره بیهانگکونگشی-۱

این سامانه از ید به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند که در مقایسه با سامانه‌هایی که از سوخت‌های گازی بهره می‌برند، کم‌هزینه‌تر بوده و طراحی معماری ساده‌تری دارند. سامانه مذکور می‌تواند پس از پایان مأموریت ماهواره به کنترل فضاپیما و تسریع عملیات خروج از مدار کمک کرده و موجب کاهش زباله‌های فضایی شود.

ماهواره دیگر با نام Bayi-03 توسط یک مدرسه راهنمایی در شهر تائی‌وان (Taiyuan) ساخته شده و یک تلسکوپ ماوراء بنفش را حمل می‌کند؛ تلسکوپی که توسط شرکت چینی اوریجین اسپیس (Origin Space) تولید شده و هدف از آن انجام تصویربرداری‌ها از اجرام آسمانی و زمین عنوان شده است.

گفتنی است طی این مأموریت که روز جمعه ۶نوامبر (۱۶آبان) توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۶ (Long March-6) از پایگاه فضایی تاییوان (Taiyuan) در شمال چین صورت پذیرفت، ۱۰ ماهواره سنجشی ÑuSat نیز در مدار قرار گرفتند؛ ماهواره‌هایی که توسط شرکت آرژانتینی ستلاجیک (Satellogic) ساخته شده‌اند.

 

espash ، space.skyrocket ، space ، bbc ، asiatimes

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=16004
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها