کهکشان راه‌ شیری نزدیک به ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت دارد!

محققان مؤسسه SETI ناسا می‌گویند بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از تلسکوپ‌های فضایی کپلر (Kepler) و گایا (Gaia) احتمالاً ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان راه شیری وجود دارد. تحقیق این پژوهشگران علاوه‌بر تخمین تعداد سیاره‌های قابل سکونت، شاخص مهمی برای معادله دریک (Drake Equation) فراهم کرده است؛ معادله‌ای که توسط فرانک دریک (Frank Drake)، محقق نجوم و اخترفیزیک آمریکایی، در سال ۱۹۶۱ ابداع شد و از آن برای برآورد تعداد تمدن‌های فرازمینی استفاده می‌شود. مشکل معادله دریک این است که هیچ‌کدام از شاخص‌های آن دقیق نبوده و برخی بر اساس برآوردها و برخی دیگر کاملاً بر اساس گمان هستند. این معادله تعداد تمدن‌های فرازمینی هوشمند در کهکشان راه شیری را بین ۱ تا ۱۰۰ میلیون تخمین زده که چندان قابل‌اعتماد نیست.

محققان به‌منظور بالابردن دقت معادله دریک، با استفاده از داده‌های به‌دست‌آمده از تلسکوپ فضایی کپلر، دقت یکی از شاخص‌‌های این معادله یعنی تعداد سیاره‌های قابل سکونت در کهکشان راه شیری را ارتقاء دادند. آن‌ها برای این کار سیاره‌های فراخورشیدی را با ابعادی تقریباً مشابه زمین که حول ستاره‌های شبیه خورشید گردش کرده و در منطقه قابل سکونت آن‌ها قرار دارند، مطالعه کردند.

محققان می‌گویند این تحقیق دقت شاخص منطقه قابل سکونت معادله دریک را بالا برده و برای این‌‌ منظور علاوه بر درنظرگرفتن فاصله سیاره از ستاره میزبان، میزان نوری را نیز که سیاره دریافت می‌کند، در ‌نظر گرفته است. نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که احتمالاً ۳۰۰ میلیون سیاره قابل سکونت در کهکشان خانگی ما وجود داشته که برخی از آن‌ها در فاصله ۳۰ سال نوری از زمین قرار گرفته‌اند. به‌گفته محققان این رقم ممکن است با افزایش دانش ما از نحوه تأثیرگذاری اتمسفر سیاره بر توانایی سیاره در نگهداری از آب مایع، کم یا زیاد شود.