راه‌اندازی سامانه راداری آلمان‌ها برای ردیابی زباله‌های فضایی

0 285

آلمان یک سامانه آنتن راداری را برای ردیابی زباله‌های فضایی و جلوگیری از برخوردهای احتمالی در فضا را راه‌اندازی کرد. این سامانه موسوم به GESTRA (سرواژه German Experimental Space Surveillance and Tracking Radar) که اولین سامانه راداری فضایی آلمان محسوب می‌شود، قادر به ردیابی اشیاء در مدار لئو در طول شبانه‌روز است. GESTRA قابل انتقال به مکان‌های مختلف بوده و از سامانه‌های ارسال و دریافت داده‌ای تشکیل شده که در دو محفظه جداگانه قرار دارند. آنتن مذکور متشکل از ۲۵۶ ماژول ارسال و دریافت داده است که به‌صورت الکترونیکی هدایت می‌شوند؛ ماژول‌هایی که قادر به ردیابی اجسام در فضا و ارزیابی موقعیت دقیق آن‌ها در مدار هستند. GESTRA توسط مؤسسه تحقیقاتی فرانهوفر اف‌اچ‌آر (Fraunhofer FHR) ساخته شده و قادر به ردیابی زباله‌های فضایی از ارتفاع ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌باشد.

رادار GESTRA

این سامانه در نزدیکی شهر کوبلنز (Koblenz) واقع در جنوب غربی آلمان راه‌اندازی شده و اطلاعات به‌دست‌آمده توسط آن به «مرکز اطلاع از شرایط فضای بیرونی آلمان» (German Space Situational Awareness Centre به‌اختصار GSSAC) در شهر اودم (Uedem) در غرب آلمان ارسال می‌شود. سپس در این مرکز مجموعه کاملی از داده‌ها برای آگاهی از خطرات احتمالی و برخوردهای بالقوه در فضا تهیه می‌گردد. GESTRA همچنین در پروژه «ردیابی و نظارت بر اجرام فضایی اروپا» موسوم به EUSST (سرواژه EU Space Surveillance and Tracking) نقش خواهد داشت. این سامانه به‌احتمال زیاد اوایل سال ۲۰۲۱ و پس از اتمام آزمایش‌های لازم عملیاتی می‌شود. EUSST در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی گردید که در ابتدا شامل ۵ عضو فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس می‌شد و در سال ۲۰۱۸ با اضافه شدن لهستان، پرتغال و رومانی تعداد اعضای آن به عدد ۸ افزایش یافت.

گفتنی است ارتش آلمان اخیراً به‌طور رسمی اولین «مرکز عملیات‌های هوایی و فضایی» (Air and Space Operations Center به‌اختصار ASOC) را راه‌اندازی کرده؛ مرکزی که این کشور از طریق آن بر تهدیدات احتمالی ناشی از زباله‌های فضایی برای ماهواره‌ها یا افراد روی زمین نظارت می‌کند. ASOC ردیابی زباله‌های فضایی را با بهره‌گیری از داده‌های رادار GESTRA به‌انجام می‌رساند.

 

espash ، spacedaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15971
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها