آمریکا قانونی را برای مقابله با اثرات منفی آب و هوای فضایی بر زمین وضع کرد

0 168

ایالات متحده با وضع یک قانون جدید قصد دارد آسیب‌های ناشی از آب و هوای فضایی (space weather) را کاهش دهد. در همین راستا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سندی موسوم به PROSWIFT (سرواژه Promoting Research and Observations of Space Weather to Improve the Forecasting of Tomorrow) را امضا کرده است. به‌موجب این قانون سازمان‌های دولتی مانند ناسا، اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) و وزارت دفاع ایالات متحده (U.S. Department of Defense) موظف می‌شوند تا با شرکت‌های خصوصی برای بررسی تأثیرات احتمالی آب و هوای فضایی همکاری کنند و تحقیقات را برای پیش‌بینی و همچنین توسعه فناوری‌ها جهت مقابله با اثرات آن پیش ببرند. رویدادهای فضایی مانند شراره‌های خورشیدی می‌توانند وسایل الکترونیکی و ماهواره‌ها را به‌طور جدی مختل کنند و دولت ایالات متحده در پی آن است تا شرایط مقابله‌ای بهتری در برابر آن ایجاد کند.

این سازمان‌ها همچنین باید یک نسخه پشتیبانی برای رصدخانه فضایی SOHO (سرواژه Solar and Heliospheric Observatory) تهیه کنند. رصدخانه مذکور فضاپیمایی ساخته‌شده توسط یک کنسرسیوم صنعتی اروپایی است که رهبری آن را شرکت استریوم (Astrium) به‌مرکزیت فرانسه بر عهده دارد. این کاوشگر فضایی در دسامبر۱۹۹۵ به‌منظور پژوهش خورشید به فضا پرتاب شده است. فضاپیمای یادشده یک پروژه مشترک میان آژانس فضایی اروپا (ESA) و ناسا می‌باشد که ابتدا به‌عنوان یک مأموریت دو ساله برنامه‌ریزی شده بود، اما فعالیت آن در فضا تاکنون ادامه یافته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ نیز به کاوش خود ادامه دهد.


ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا PROSWIFT به اقدامات عملی و جدی منجر شود. بااین‌وجود مقامات آمریکا معتقدند این قانون ارزشمند است، چرا که یک حادثه شدید آب و هوایی در فضا از طریق خاموشی، اختلالات در ماهواره‌ها و ترافیک هوایی می‌تواند خسارات مالی سنگینی بر جای گذارد؛ از‌این‌رو مقابله با آن حائز اهمیت است.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15955
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها