چین سه ماهواره سنجشی با مأموریت محرمانه و یک ماهواره مخابراتی را به فضا پرتاب کرد

0 285

چین سه ماهواره سنجشی از یک منظومه ماهواره‌ای با مقاصد محرمانه و یک ماهواره مخابراتی از یک منظومه با هدف فراهم‌آوری اینترنت اشیاء (IoT) را به فضا پرتاب کرد. طی این مأموریت سه ماهواره یائوگان-۳۰-۰۷ (Yaogan-30-07) به‌همراه ماهواره تیانکی-۶ (Tianqi-6) روز دوشنبه ۲۶اکتبر (۵آبان) ساعت ۱۵:۱۵ به‌وقت گرینویچ توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang) در جنوب غربی چین به مدار زمین ارسال شدند.

هدف از برپایی منظومه یائوگان-۳۰ و جزئیات ماهواره‌های آن مشخص نیست؛ با‌این‌وجود رسانه‌های دولتی چین مدعی‌اند این منظومه برای انجام مأموریت‌هایی مرتبط با بررسی محیط الکترومغناطیسی (electromagnetic environment) فضا ایجاد شده است. این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند منظومه مذکور اهداف نظامی را دنبال می‌کند. به‌گفته آن‌ها ماهواره‌های یوگان قادر به انجام پایش‌های مکرر به‌منظور فراهم‌آوری شناسایی‌های الکترونیکی یا سیگنال‌ها و همچنین تصویربرداری اپتیکال (نوری) و راداری هستند.

نمای ماهواره‌های یائوگان-۳۰

با احتساب این مأموریت، تاکنون ۷ سری ۳ تایی از این ماهواره‌ها به فضا پرتاب شده که نخستین سری در سال ۲۰۱۷ در مدار قرار گرفت. این ماهواره‌ها در فاصله حدوداً ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند و آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) آن‌ها را ساخته است.

ماهواره‌ تیانکی-۶ نیز که توسط شرکت چینی گوادین گائوک (Guodian Gaoke) ساخته شده و اپراتوری می‌شود، با هدف آزمایش فناوری‌های مرتبط با ارائه اینترنت اشیاء با پهنای باند کم به فضا پرتاب شد. تیانکی-۶ هفتمین ماهواره این منظومه است که نخستین ماهواره آن در سال ۲۰۱۸ در مدار قرار گرفت. ماهواره‌های این منظومه با وزنی معادل ۸ کیلوگرم در مدار لئو مأموریت خود را انجام می‌دهند.

نمای ماهواره‌های تیانکی

لانگ مارچ-۲سی که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر دارای وزنی معادل ۲۳۳ تُن و طول کلی ۴۲ متر می‌باشد؛ همچنین قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. لانگ مارچ-۲سی توسط آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology به‌اختصار CALT) ساخته شده و قادر به حمل ۳۸۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو می‌باشد. 

ماهواره‌بر یادشده با احتساب این مأموریت تاکنون ۵۴ بار به فضا پرتاب شده که اولین آن‌ها در سال ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متيل هيدرازين نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید (Dinitrogen tetroxide) به‌عنوان سوخت بهره می‌برد.

 

nanosats ، rocketlaunch ، wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15952
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها