ناسا از کشف آب در سطح آفتابگیر ماه خبر داد

آژانس فضایی آمریکا برای اولین بار وجود آب در سطح آفتابگیر ماه را تأیید کرد. رصدخانه استراتوسفری برای اخترشناسی فروسرخ موسوم به سوفیا (SOFIA سرواژه Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) مولکول‌های آب (H2O) را در دهانه کلاویوس (Clavius) کشف کرده است. کلاویس یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های قابل رؤیت از زمین است که در نیمکره جنوبی ماه قرار دارد. رصدهای قبلی از سطح ماه، وجود برخی ترکیب‌های هیدروژن را تأیید کرده بودند اما قادر به تفکیک آن بین آب و ترکیب شیمیایی نزدیک به آن یعنی هیدروکسیل (OH) نبودند. داده‌های جدید نشان می‌دهد که آب در تراکم ۱۰۰ تا ۴۱۲ واحد در میلیون، معادل یک بطری کوچک آب در یک متر مکعب خاک، در سطح ماه وجود دارد.

نکته‌ جالب توجه آن است که مطابق اندازه‌گیری‌های انجام‌شده، میزان آب در عرض‌های جنوبی بیش از عرض‌های شمالی ماه می‌باشد. ناسا در برنامه‌ بازگشت به ماه خود موسوم به آرتمیس (Artemis) در سال ۲۰۲۴ قرار است فضانوردان را در قطب جنوب ماه فرود آورد که این موضوع می‌تواند احتمال یافتن مستقیم آب را افزایش دهد. کیسی هانیبال (Casey Honniball)، محقق ناسا، می‌گوید: «پیش از مشاهدات سوفیا می‌دانستیم که نوعی هیدراتاسیون در قمر زمین وجود دارد، اما نمی‌دانستیم که در صورت وجود، شامل چه میزان مولکول آب بوده و آیا به‌اندازه‌‌ای هست که برای نوشیدن یا موارد بهداشتی استفاده شود یا خیر.»

وجود آب به‌میزان کافی برای کاوش‌های آینده در سطح ماه و حضور پایدار انسان در آنجا اهمیت زیادی دارد. این موضوع همچنین باعث کاهش قابل‌توجه هزینه‌ اکتشافات آینده خواهد شد.

digikala ، instagram