استروکلیپر به‌دنبال تحقق رؤیای فضانوردی برای همه مردم

0 378

شرکت آمریکایی اکسودوس (Exodus) قصد دارد یک فضاپیما برای حمل و نقل محموله به فضا بفرستد. درصورتی‌که ایمنی فضاپیما اثبات شود از آن برای حمل انسان نیز استفاده خواهد شد. این فضاپیما با نام استروکلیپر (Astrocliper) طوری طراحی شده که خود از زمین برخاسته، مأموریت مورد نظر را انجام داده و در نهایت پس از بازگشت به زمین همانند یک هواپیما روی یک باند فرود می‌نشیند. البته فضاپیمای مذکور در هنگام پرتاب برای خروج از جو زمین از یک مرحله اولیه جداشونده بازگشت‌پذیر کمک خواهد گرفت. اولین قدم ساخت یک نمونه آزمایشی تا سال ۲۰۲۲ می‌باشد که بتواند در جو زمین و مدار آن باقی بماند.


این نمونه آزمایشی به نام استروکلیپر پیکو (Astrocliper Pico) یک فضاپیمای بدون سرنشین است که به‌منظور حصول اطمینان از این فناوری از ارتفاع ۱۰کیلومتری از مرحله اول خود پرتاب‌ می‌شود. اگر عملیات این فضاپیما طبق برنامه پیش برود، استروکلیپرپیکو تا سال ۲۰۲۲ نخستین پرواز عملیاتی خود را انجام خواهد داد. در صورت موفقیت استروکلیپر پیکو، اکسودوس به سرمایه‌گذاری بیشتری برای انجام اولین پروازهای زیرمداری فضاپیماهای خود نیاز دارد که امیدوار است تا سال ۲۰۲۴ به آن دست یابد.


این پرواز زیرمداری توسط فضاپیمایی که اندازه آن برابر با یک هواپیمای سسنا (Cessna) طراحی شده، انجام خواهد شد. این فضاپیما استروکلیپر نانو (Astrocliper Nano) نام دارد که برای حمل محموله‌هایی به وزن ۱۰۰کیلوگرم تا ارتفاع ۱۰۰کیلومتری ساخته شده است.

 میگوئل آیالا (Miguel Ayala)، مدیرعامل شرکت اکسودوس، در رابطه ‌با پرواز استروکلیپر نانو می‌گوید: «با این وسیله زیر مداری حداقل سه بازار را هدف قرار می‌دهیم؛ بازارهایی که شامل پروازهای زیرمداری، ابرصوتی (مربوط به وسایل نقلیه با سرعت حرکت ۵ برابر سرعت صوت و یا سریع‌تر) و همچنین حمل و نقل نقطه‌ای سریع‌تر به وسیله‌ پرتاب زیرمداری به‌جای هواپیما برای مشتریان دولتی و خصوصی است.»


اکسودوس قصد دارد با ارتقاء استروکلیپر نانو دو نمونه دیگر را تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی کند که یکی از آن‌ها قادر به حمل حدود ۱۲۰۰کیلوگرم  محموله به فضا می‌باشد. هدف نهایی شرکت، تولید فضاپیمایی به نام استروکلیپر مکس (Astrocliper Max) است که در صورت موفقیت این فضاپیما تا دهه ۲۰۳۰، با ۲۰ مسافر پرواز خواهد کرد.


اکسودوس یک شرکت نوپاست، اما اعضای تيم آن‌ افرادی با سابقه در صنعت فضایی هستند که در گذشته در شرکت‌هایی نظير اسپيس‌ايکس (Spacex)، لاکهيد مارتيد (Lockheed Martin) و ناسا فعال بوده‌اند.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15920
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها