استفاده از سامانه ماهواره‌ای جی‌پی‌اس برای مقابله با شکار غیرقانونی تخم لاک‌پشت‌ها

0 256

پژوهشگران دانشگاه کنت (University of Kent) بریتانیا ابزاری را ساخته‌اند که از سامانه ماهواره‌ای جی‌پی‌اس برای مقابله با شکار غیرقانونی و قاچاق تخم لاک‌پشت‌ها استفاده می‌کند. این ابزار که InvestEGGator نام دارد و با بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی قابل توسعه است، شبیه به تخم لاک‌پشت‌ها بوده و در لانه آن‌ها، میان سایر تخم‌ها، جاسازی می‌شود. هنگامی که شکارچیان غیرقانونی اقدام به برداشتن تخم لاک‌پشت‌ها می‌کنند، ابزار مذکور نیز به‌همراه آن‌ها حمل می‌شود و در نتیجه می‌توان شکارچیان را ردیابی کرده و جلوی از بین رفتن این گونه‌های جانوری را گرفت.

پژوهشگران برای آزمایش ابزار مذکور، آن را در لانه لاک‌پشت‌های در معرض خطر شکار غیرقانونی در سواحل منطقه آمریکای مرکزی قرار دادند. آن‌ها از این طریق موفق شدند محموله‌‌ای از تخم‌ لاک‌پشت‌ها را از ساحل تا رستوران‌‌ها و محل‌هایی که مصرف‌کننده نهایی محسوب می‌شوند، شناسایی کنند. به‌گفته این پژوهشگران، طولانی‌ترین مسیر ردیابی‌شده در آزمایش مذکور ۱۳۷ کیلومتر بود؛ مسیری که کل زنجیره یک تجارت غیرقانونی این گونه‌های جانوری را دربرمی‌گرفت. 

پژوهشگران ابزار InvestEGGator را برای چالشی موسوم به فناوری جرائم حیات‌وحش (Wildlife Crime Tech Challenge) ساخته‌اند؛ رویدادی که از طرف آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده (U.S. Agency for International Development) را‌ه‌اندازی شده است. گفتنی است مطالعات محققان حوزه زیست‌شناسی نشان داده استفاده از این تخم‌های مصنوعی در لانه‌ لاک‌پشت‌ها به سایر تخم‌ها آسیبی وارد نمی‌کند.

منبع gpsdaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15919
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها