سیزدهمین پرواز فضاپیمای جدید بلو اورجین با موفقیت انجام شد+فیلم

0 444

شرکت آمریکایی بلو اوریجین (Blue Origin) پرواز آزمایشی فضاپیمای نیوشپرد (New Shepard) خود را در سیزدهمین پرتاب این فضاپیما با موفقیت به‌‌انجام رساند. از این فضاپیما که ۱۸ متر طول دارد برای اعزام توریست به لبه فضا استفاده خواهد شد. طی این عملیات، نیوشپرد در مأموریتی موسوم به NS-13 روز سه‌شنبه ۱۳اکتبر (۲۲مهر) ساعت ۱۳:۳۸ به‌وقت گرینویچ از مرکز پرتاب بلو اوریجین در ایالت تگزاس به‌پرواز درآمد. فضاپیمای مذکور که متشکل از یک حامل قابل استفاده مجدد و یک کپسول فضایی است، تا ارتفاع ۶۶ مایلی از سطح زمین بالا رفت؛ پروازی که مانند عملیات‌های قبلی این فضاپیما بدون سرنشین صورت گرفت.

کپسول پس از جدا شدن از بوستر توسط چتر نجات به‌آرامی به زمین بازگشت؛ در‌همین‌حال بوستر نیز فرودی موفق و بدون مشکل را تجربه کرد. نیوشپرد در این پرواز آزمایشی چندین محموله تحقیقاتی ناسا را با خود به لبه فضا منتقل کرد. این اولین پرواز فضاپیمای یادشده از دسامبر۲۰۱۹، مدتی پیش از آغاز شیوع ویروس کرونا، محسوب می‌شود.

نیو شپرد یک حامل زیرمداری تک مرحله‌ای است. حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند، بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. این فضاپیما مجهز به یک موتور BE-3 بوده و از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برد. نیو شپرد قادر به تولید ۴۹۰ کیلونیوتن نیروی تراست می‌باشد و مدت زمان احتراق آن ۱۱۰ ثانیه عنوان شده است. فضاپیمای یادشده که اولین پرواز آن در آوریل۲۰۱۵ انجام گرفت، اکنون در حال توسعه به‌منظور انجام پروازهای زیرمداری برای اعزام توریست به فضا می‌باشد. گفتنی است نیو شپرد فقط در یک پرتاب ناکام بوده و سایر عملیات‌ها را با موفقیت به‌انجام رسانده است.

 

youtube ، wikipedia ، espash ، theverge ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15903
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها