روش مقرون‌به‌صرفه روس‌ها برای اعزام فضانورد به ماه بدون استفاده از پرتابگرهای بسیار سنگین

0 332

شرکت روسی انرگیا (Energia) روشی را برای اعزام فضانوردان به ماه و بازگشت آ‌ن‌ها به زمین ابداع کرده که طی آن نیازی به استفاده از حامل‌های فضایی بسیار سنگین‌وزن نیست. در این روش انتقال خدمه بین یک ایستگاه مداری نزدیک به زمین و یک پایگاه در سطح ماه توسط یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد صورت می‌گیرد. برای این منظور به یک حامل فضایی سایوز-۱.۲آ (Soyuz-2.1a) و سه پرتابگر آنگارا-آ۵وی (Angara-A5V) به‌روز‌رسانی شده نیاز است. چگونه فضانورد شویم ؟ پیشنهاد می‌کنیم مقاله ما را در این باره مطالعه کنید و با مراحل فضانورد شدن آشنا شوید.

مطابق توضیح مقامات انرگیا، مراحل اجرای این عملیات بدین شرح است که ابتدا حامل آنگارا-آ۵وی همراه با یک ماژول سوخت به ماه ارسال می‌شود. فضانوردان توسط یک فضاپیمای سایوز-ام‌اس (Soyuz-MS) سوار بر حامل سایوز-۱.۲آ به ایستگاه فضایی بین‌المللی یا هر ایستگاه فضایی دیگر منتقل می‌شوند. آن‌ها سپس از آنجا به یک فضاپیمای قابل استفاده مجدد که قادر به برخاستن و فرود آمدن روی سطح ماه است، انتقال می‌یابند. در ادامه، دومین حامل آنگارا-آ۵وی مرحله فوقانی و ماژول سوخت را به ماه می‌فرستد؛ مرحله فوقانی برای ارسال فضاپیمای سرنشین‌دار و همچنین ماژول سوخت به ماه استفاده می‌شود.

فضاپیمای قابل استفاده مجدد پس از ورود به مدار ماه، از حامل جدا شده و خود را به منطقه فرود ماژول سوخت (که زودتر به ماه رسیده) می‌رساند. فضاپیما در مرحله بعد برای پرواز دوباره به مدار ماه سوخت‌گیری می‌کند و به مدار می‌رود؛ سپس برای عزیمت به زمین آماده می‌شود که برای این منظور بار دیگر در مدار عملیات سوخت‌گیری انجام می‌شود. 

در مرحله بعد، ماژول سوخت از مدار خارج شده و روی سطح ماه فرود می‌آید؛ درحالی‌که فضاپیمای قابل استفاده مجدد سفر خود را به زمین آغاز می‌کند. فضاپیما در میانه راه برای انجام عملیات سوخت‌گیری به سومین حامل آنگارا-آ۵وی متصل می‌شود و سرانجام به ایستگاه فضایی اتصال می‌یابد؛ جایی که خدمه دوباره توسط فضاپیمای سایوز-ام‌اس به زمین اعزام می‌شوند.

مسئولان انرگیا هزینه‌های توسعه، تولید و آزمایش طی این روش را در مقایسه با سایر گزینه‌های احتمالی به‌طور قابل‌توجهی کمتر می‌دانند. پیش‌تر مقامات روس هزینه  انجام چنین مأموریتی توسط حامل‌های فضایی بسیار سنگین‌وزن را رقمی بین ۱۴ تا ۲۳.۷ میلیارد دلار عنوان کرده بودند. برای مقایسه، بودجه آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در سال جاری میلادی ۲.۷۷ میلیارد دلار است که بسیار کمتر از چنین رقمی می‌باشد.
منبع sputniknews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15889
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها