انتخاب بیش از ۱۰۰ طرح طی فاز دوم برنامه حمایتی ناسا از شرکت‌های کوچک در آمریکا

0 290

آژانس فضایی آمریکا با توجه به وابستگی‌اش به شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در انجام مأموریت‌ها و در راستای حمایت از آن‌ها، تعداد ۱۳۹ طرح پیشنهادی را برای اختصاص بودجه انتخاب کرد. این اقدام از طریق فاز دوم برنامه این آژانس موسوم به SBIR (سرواژه Small Business Innovation Research) صورت می‌گیرد. ناسا پیش‌تر تعداد ۴۰۹ طرح را از طریق دو برنامه SBIR و STTR (سرواژه Small Business Technology Transfer) برای تأمین مالی آن‌ها به‌منظور پیشبرد فاز اول طرح‌هایشان برگزیده بود. بودجه فاز دوم مبلغی در حدود ۱۰۴ میلیون دلار برای ۱۲۴ شرکت کوچک و استارت‌آپ از ۳۱ ایالت این کشور معین شده است.

طرح‌های پیشنهادی طیفی از فناوری‌ها با هدف کمک به انجام مأموریت‌های اکتشافات انسانی از جمله برنامه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) را شامل می‌شوند. توسعه فناوری‌های علمی و مرتبط با دانش هوانوردی از دیگر اهداف طرح‌های ارائه‌شده است و بسیاری از آن‌ها دارای ظرفیت‌هایی برای استفاده در سایر صنایع نیز هستند. بودجه فاز دوم در جهت پیشبرد اولویت‌های ناسا از جمله برنامه آرتمیس و همچنین سایر پروژه‌ها در زمینه‌های هوانوردی، اکتشافات و عملیات‌های انسانی و همچنین علوم و فناوری‌های فضایی به شرکت‌ها تخصیص می‌یابد.

شرکت‌های منتخب در فاز دوم SBIR شرکت‌هایی هستند که در فاز اول موفق به پیشبرد طرح‌های پیشنهادی خود شده‌ و امکان عملیاتی شدن آن‌ها را به‌اثبات رسانده‌اند. شایستگی فنی و امکان‌سنجی، نتایج فاز اول، ظرفیت تجاری‌سازی و همچنین تجربه، صلاحیت‌ها و امکانات شرکت ارائه‌دهنده، از جمله مهم‌ترین معیارها برای انتخاب طرح‌ها در فاز دوم عنوان شده است. 

ناسا برنامه SBIR را طی سه فاز طرح‌ریزی کرده است. فاز اول که طی آن طرح‌های پیشنهادی توسط شرکت‌ها برای تخصیص بودجه، به‌میزان حداکثر ۱۲۵ هزار دلار برای هر طرح، برای مدت ۶ ماه انتخاب می‌شوند. این مرحله بر ارزیابی صلاحیت‌های علمی، فنی، تجاری و امکان‌سنجی طرح پیشنهادی تمرکز دارد. در فاز دوم، شرکت‌ها طرح‌های خود را توسعه داده، آزمایش کرده و به ناسا تحویل می‌دهند. قراردادهای این فاز با حداکثر اعتبار ۷۵۰ هزار دلار برای ۲۴ ماه ادامه دارد. در فاز سوم نیز تجاری‌سازی فناوری‌ها و خدماتی صورت می‌گیرد که از مراحل قبل تأیید شده‌اند. قراردادهای این فاز از منابع دیگری غیر از برنامه SBIR تأمین می‌شود.

 

espash

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15876
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها