دانشمندان با بهره‌گیری از روشی جدید میزان کل ماده موجود در جهان را برآورد کردند

0 213

دانشمندان با استفاده از روشی جدید مقدار کل ماده موجود در جهان را به‌شکلی دقیق‌تر نسبت به مطالعات تخمین زدند. تیمی از محققان به‌رهبری دانشگاه کالیفرنیا (University of California) آمریکا با محاسبه جرم صدها خوشه کهکشانی توانستند به اعداد جدیدی دست یابند. بر اساس این پژوهش، ماده حدود ۳۱.۵ درصد از کل محتوای جهان را تشکیل می‌دهد. ۶۸.۵ درصد باقی‌مانده نیز انرژی تاریک است؛ نیروی مرموزی که ظاهراً به انبساط جهان شتاب می‌دهد.

پژوهشگران این تحقیق معتقدند برای درک این میزان ماده باید بگوییم اگر تمام مواد موجود در جهان به‌صورت مساوی در فضا پخش شوند، این مقدار برابر چگالی جرمی متوسط شش اتم هیدروژن در هر متر مکعب خواهد بود. با‌این‌وجود، از آنجایی که می‌دانیم ۸۰ درصد ماده در واقع ماده تاریک است، بیشتر این مواد از اتم‌های هیدروژن تشکیل نمی‌شوند، بلکه از نوعی ماده تشکیل شده‌اند که کیهان‌شناسان هنوز آن را شناسایی نکرده‌اند.

محققان برای رسیدن به چنین نتایجی از ابزار جدیدی بهره بردند و توانستند جرم خوشه‌ کهکشان‌ها را با کمک اندازه‌گیری مدارهای کهکشان‌ به‌صورت جداگانه محاسبه کنند. در نتیجه موفق شدند با شرایط شبیه‌سازی شده، محتمل‌ترین مقدار ماده موجود در جهان را برآورد کنند.

مطالعات قبلی انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ نشان می‌دهد که کل جرم-انرژی موجود شناخته‌شده جهان شامل ۴.۹ درصد ماده معمولی، ۲۶.۸ ماده تاریک و ۶۸.۳ انرژی تاریک می‌شود. در واقع ماده تاریک ۲۶.۸ درصد کل ماده موجود در جهان را تشکیل می‌دهد. انرژی تاریک و ماده تاریک نیز روی هم رفته ۹۵.۱ درصد محتویات جهان را تشکیل می‌دهند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15848
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها