امارات کاوشگر بومی خود را در سال ۲۰۲۴ به‌سوی قمر زمین می‌فرستد

0 328

امارات متحده عربی پس از ارسال یک فضاپیما به‌سوی مریخ که با همکاری محققان آمریکایی ساخته شده بود، قصد دارد بدون کمک کشوری دیگر و با بهره‌گیری از دانش مهندسان بومی خود یک کاوشگر رباتیک را برای انجام اکتشافات روی سطح ماه توسعه دهد. محمد بن راشد آل مکتوم (Mohammed bin Rashid Al Maktoum)، حاکم دبی، اعلام کرده این کاوشگر موسوم به رشید (Rashid) که به‌نام پدر وی نام گذاری شده، در سال ۲۰۲۴ به سوی قمر زمین پرتاب خواهد شد. در صورت انجام چنین مأموریتی، امارات چهارمین کشور پس از آمریکا، شوروی سابق و چین خواهد بود که موفق به فرود کاوشگر روی سطح ماه می‌شود. تاکنون هند و رژیم صهیونیستی نیز برای انجام مأموریت به‌سوی ماه اقدام کرده‌اند، اما موفق به انجام آن نشده‌اند.

آل مکتوم با بیان اینکه کاوشگر رشید به‌طور کامل در امارات و توسط مهندسان اماراتی ساخته خواهد شد، گفت: «این پروژه با هدف ایجاد قابلیت‌های فنی جدید در امارات و ارتقای سطح تحقیقات علمی انجام می‌شود.» این در حالی است که مأموریت مریخی این کشور با نام امید (Hope) که هم‌اکنون عازم مریخ می‌باشد، با همکاری دانشگاه کلرادو (University of Colorado) در آمریکا ساخته شد. به‌گفته آل مکتوم هرگونه اطلاعات به‌دست‌آمده از مأموریت رشید با همه مراکز تحقیقاتی در سراسر جهان به‌اشتراک گذاشته می‌شود.

به‌گفته مقامات اماراتی کاوشگر رشید با وزن ۱۰ کیلوگرم به اکتشاف مناطقی از ماه خواهد پرداخت که بشر تاکنون موفق به کاوش آن‌ها نشده است؛ آن‌ها البته اشاره‌ نکردند که این مناطق شامل کدام نواحی ماه می‌شود. رشید مجهز به دوربین‌های سه‌بعدی، دوربین‌های تصویربرداری حرارتی و همچنین میکروسکوپ خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود حدود هزار داده تصویری و همچنین اطلاعاتی از خاک و غبار ماه را به زمین ارسال کند. مدل مهندسی این کاوشگر که توسط مرکز فضایی محمد بن رشید (Mohammed bin Rashid Space Centre) توسعه می‌یابد، تا سال ۲۰۲۱ نهایی می‌شود؛ سپس در سال ۲۰۲۲ ساخت آن آغاز شده و در سال ۲۰۲۳ نیز آزمایش‌ها روی آن انجام صورت می‌گیرد تا برای پرتاب در سال ۲۰۲۴ آماده شود.

 

thenational ، digiato ، isna 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15847
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
3 سال قبل

آل مکتوم با بیان اینکه کاوشگر رشید به‌طور کامل در امارات و توسط مهندسان اماراتی “”ساخته خواهد شد””
طرح و نقشه از بقیه، ساخت از دوستان
خیلی جدی نگیرید. به لحاظ فنی امکان طراحی چنین سیستمی برای امارات در این مدت کم وجود ندارد. گرچه خودشان هم ظاهرا مدعی طراحی نشده اند فقط گفته اند ساخته می شود و یا به احتمال قوی مونتاژ می شود.