سیروس برزو مروج بزرگ علوم فضایی به کرونا مبتلا شد

0 740

سیروس برزو، روزنامه‌نگار کهنه‌کار و مروج برجسته علوم فضایی به کرونا مبتلا شده و به‌علت وخامت حال، در بیمارستان بستری است. وی که از نویسندگان پایگاه خبری فضایی اسپاش نیز می‌باشد مدتی پیش به‌دعوت علاقه‌مندان، در شهر کرمان به برگزاری دوره‌های ترویجی مشغول شد و هم‌اکنون در همین شهر بستری شده است. 


سیروس برزو متولد سال ۱۳۳۲ هجری شمسی، یکی از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران علم در ایران است که فعالیت‌های مطبوعاتی خود را از سال ۱۳۵۹ در ماهنامه دانشمند آغاز کرد. برزو در دهه ۱۳۶۰ سردبیر نشریه کیهان علمی بود و سپس ماهنامه «مرزهای بیکران فضا» را در سال ۱۳۶۹ (۱۳۶۹ تا ۱۳۷۲) بنیان نهاد. وی از سال ۱۳۷۳ برای كسب دانش بيشتر در زمينه‌های فضايی و فعاليت‌های فرهنگی به روسيه مهاجرت كرد. تدريس زبان فارسی در دانشگاه‌های مختلف روسيه، تأسيس مركز فرهنگی فردوسی در مسكو، تأسيس و سردبيری ماهنامه «پيوند» به زبان‌های فارسی و روسی از جمله فعاليت‌های برزو در روسيه به‌شمار می‌رود.


وی به‌دليل پيشتازی در اشاعه دانش فضانوردی در ايران موفق به دريافت جايزه ترويج علم در سال ۱۳۹۲ از سوی انجمن ترويج علم در ايران و سه مدال از سوی بنيادهای فضايی روسيه از جمله فدراسيون فضانوردی اين كشور شد. ارتباط نزدیک برزو با فضانوردان روسی که تا سطح دوستی‌های خانوادگی می‌رسد، موقعیت‌های منحصر‌به‌فردی را برای تعمیق ارتباطات علمی و حتی فرهنگی دو کشور ایجاد کرد. 

این روزنامه‌نگار قدیمی با وجود آنکه نزدیک به دو سال مشاور سازمان فضایی ایران بود، همواره انتقادهای فراوانی را از وضعیت صنعت فضایی در کشور مطرح می‌کرد، تاجایی‌که در اعتراض به «بی‌توجهی‌ مسئولان سازمان فضایی ایران به امر ترویج دانش فضایی و وضعیت نابسامان مروجان فضانوردی در ایران» از پذیرش جایزه ترویج علم خودداری نمود.


برزو که بسیاری از اتفاقات دوران آغازین عصر فضا را از نزدیک لمس کرده و آن‌ها را به رشته تحریر درآورده، مجموعه‌ای ارزشمند و منحصربه‌فرد از نفیس‌ترین اشیاء تاریخی مرتبط با صنعت فضایی جهان را در اختیار دارد که بارها از مسئولین خواسته بود تا با کمک این اشیاء موزه‌ ملی فضایی ایران را راه‌اندازی کنند؛ آرزویی که تاکنون محقق نشده و به دغدغه اصلی این مروج بزرگ علوم فضایی در ایران بدل شده است.

سیروس برزو که پایداری او در عشق به فضا وی را به اسطوره‌ای برای هوادارانش تبدیل کرده، هم‌اکنون در بستر بیماری با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند، در‌حالی‌که دستان بسیاری از شاگردان وی و علاقه‌مندان به فضا جهت شفای او به آسمان بلند شده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15836
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
3 سال قبل

خدا ان شالله هر چه زودتر سلامتی به آقای برزو بده