آغاز به کار اولین مرکز عملیات‌‌های هوایی و فضایی آلمان برای ردیابی زباله‌های فضایی

0 385

ارتش آلمان به‌طور رسمی اولین «مرکز عملیات‌های هوایی و فضایی» (Air and Space Operations Center به‌اختصار ASOC) را افتتاح کرد؛ مرکزی که این کشور از طریق آن بر تهدیدات احتمالی ناشی از زباله‌های فضایی برای ماهواره‌ها یا افراد روی زمین نظارت می‌کند. ASOC ردیابی زباله‌های فضایی را با بهره‌گیری از یک رادار قابل حمل اسکن‌کننده فضا انجام می‌دهد. این مرکز در شهر اودم (Uedem) در غرب آلمان واقع شده و پرسنل آن در حال حاضر ۵۰ نفر است؛ تعدادی که تا سال ۲۰۳۱ به سه برابر افزایش خواهد یافت.

راداری که در ASOC از آن استفاده خواهد شد GESTRA (سرواژه German Experimental Space Surveillance and Tracking Radar) نام داشته و در منطقه‌ای با فاصله حدوداً ۲۰۰ کیلومتر از این مرکز مستقر شده است. GESTRA توسط مؤسسه تحقیقاتی فرانهوفر اف‌اچ‌آر (Fraunhofer FHR) ساخته شده و قادر به ردیابی زباله‌های فضایی از ارتفاع ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتری سطح زمین می‌باشد. البته این مرکز فقط به پایش زباله‌های فضایی و شناسایی خطرات بالقوه‌ آن‌ها خواهد پرداخت و خود اقدامی برای حذفشان انجام نمی‌دهد.

رادار GESTRA

ASOC داده‌های رادار را جمع‌آوری کرده و مسیر حرکت اجرام در مدار را محاسبه می‌کند. سپس اطلاعات به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در آلمان و همچنین پروژه «ردیابی و نظارت بر اجرام فضایی اروپا» موسوم به EUSST (سرواژه EU Space Surveillance and Tracking) ارائه می‌شود. EUSST در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی گردید که در ابتدا شامل ۵ عضو فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس می‌شد و در سال ۲۰۱۸ با اضافه شدن لهستان، پرتغال و رومانی تعداد اعضای آن به عدد ۸ افزایش یافت. گفتنی است بنابر ادعای مقامات آلمانی از ASOC هیچ‌گونه استفاده نظامی نخواهد شد.

 

alpinatec ، news18 ، dw

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15820
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها