«ست‌‌پلت» استارت‌آپ تحلیل ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی

0 260

تحلیل تصاویر ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی به‌منظور ارائه خدمات مشاوره‌ و همچنین مدیریت کاشت و برداشت محصولات، توسط شرکت بوم‌نگاران هوشمند امید با عنوان استارت‌آپ «ست‌پلت» میسر شد. استارت‌آپ مذکور با ارائه اطلاعات ماهواره‌ای به کشاورزان این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا از تغییرات و اتفاقات در هر قسمت از زمین زراعی خود باخبر شوند. به‌عنوان مثال، اینکه در کدام قسمت از زمین گیاهان آسیب دیده‌اند و یا نیازمند کود یا آب بیشتری هستند؛ بدین‌ترتیب کشاورزان قادر به مدیریت محصولات خود خواهند بود.

کشاورزان با ثبت‌نام در وب‌سایت ست‌‌پلت، نقشه‌هایی را که به‌طور متوسط هر ۶ روز یکبار از زمین‌شان تهیه شده و در پنل آن‌ها قرار داده می‌گیرد، مشاهده می‌کنند. این افراد همچنین می‌توانند از توصیه‌های ست‌‌پلت برای مدیریت بهتر زمین‌های خود استفاده کرده و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر با مهندسان کشاورزی که در تیم ست‌پلت حضور دارند تماس بگیرند.

مدیر بازاریابی این استارت‌آپ درباره شکل‌گیری ایده پلتفرم ست‌پلت می‌گوید: «با بررسی‌هایی که در زمینه مدیریت منابع آب انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بهره‌وری منابع آب در ایران حتی با وجود پروژه‌های مختلف سدسازی، انتقال آب و روش‌های مکانیزه آبیاری در کشاورزی پایین است. ازطرفی با توجه به اینکه بیشترین آبی که در ایران استفاده می‌شود در بخش کشاورزی است و در راستای رفع دغدغه‌های موجود در این زمینه، با استفاده از تجربه و روند جهانی تصمیم به راه‌اندازی ست‌‌پلت گرفته شد.

گروه بوم‌نگاران هوشمند امید با پشتوانه فنی در مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها، سامانه‌ای خودکار را برای خدمات تحلیل ماهواره‌ای توسعه داده که در پاییز۹۸ به‌صورت رایگان ارائه و از اسفند۹۸ هم خدمات پولی به آن اضافه شد. در حال حاضر حدود ۵ هزار هکتار زمین ثبت‌شده در سامانه وجود دارد که صاحبانشان از خدمات رایگان آن استفاده می‌کنند و از این تعداد، هزار هکتار از آ‌ن‌ها خدماتی را شامل می‌شوند که توسط کشاورزان خریداری شده است.

به‌گفته اعضای این گروه بزرگ‌ترین چالشی که در حوزه کشاورزی کشور وجود دارد، اداره زمین‌ها به‌روش سنتی می‌باشد و همین موضوع نفوذ فناوری و استفاده از آن در کشاورزی را بسیار دشوار کرده است. بر اساس داده‌های مرکز آمار از حدود ۱۴ میلیون هکتار زمین موجود در کشور ۲.۴ میلیون هکتار آن جزو زمین‌های بزرگ هستند که نمی‌توان آن‌ها را به شیوه‌های سنتی اداره کرد. برنامه پنج ساله این پلت‌فرم، پوشش ۷۰۰ هزار هکتار از مزارع ایران است. 

منبع دنیای اقتصاد
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15817
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها