دستیابی ناسا به شواهدی محکم از وجود یخ تازه در قمر زحل

محققان ناسا با تحلیل داده‌‌های دریافتی از فضاپیمای کاسینی (Cassini) به شواهد بسیار محکمی از وجود یخ تازه در قمر انسلادوس (Enceladus) زحل دست یافته‌اند. مجموعه داده‌های جمع‌آوری‌شده با بررسی دقیق و از طریق اسکن تصاویر با طول موج‌های متغیر و همچنین نور مرئی و مادون قرمز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۷ فضاپیمای کاسینی در جو زحل ذوب شد؛ اما قبل از اینکه فضاپیما نابود شود، طی ۱۳ سالی که در مدار زحل در حرکت بود، عکس‌های بسیاری از قمر انسلادوس به‌ثبت رساند. اکنون دانشمندان ناسا با بررسی و کاوش در تصاویر مذکور متوجه وجود یخ تازه در نیمکره شمالی انسلادوس شده‌اند.

گابریل توبی (Gabriel Tobie)، از دانشمندان مأموریت کاسینی و استاد دانشگاه نانت (University of Nantes) فرانسه، می‌گوید: «بررسی‌های انجام‌شده با امواج مادون قرمز نشان می‌دهد که سطح قطب جنوب این قمر نیز جوان است. البته این موضوع عجیب نیست، زیرا پیش از این نیز در مورد آن خبرهایی منتشر شده بود و نسبت به چنین وضعیتی اطلاع داشتیم.» وی ادامه می‌دهد: «منطقه بزرگ جوانی در نیمکره شمالی انسلادوس نیز در آینده نه چندان دور مورد بررسی‌های‌ زمین‌شناسی قرار می‌گیرد.»

انسلادوس ششمین قمر زحل می‌باشد که خصوصیات آن تاکنون برای دانشمندان بسیار رمزآلود بوده‌ است. آن‌ها سال‌هاست که در تلاش برای کشف نشانه‌های حیات و بررسی وجود آب و یخ در این قمر هستند. در سال ۲۰۰۵ دانشمندان برای نخستین بار متوجه شدند که ظاهراً زیر سطح انسلادوس پوسته ضخیمی از یخ پنهان شده است. اوایل سال جاری میلادی هم گمانه‌زنی‌هایی در مورد وجود یخ زیر سطح این قمر مطرح شد.

اکنون تحقیقات جدید ناسا، بر این گمانه‌زنی‌ها صحه گذاشته و وجود یخ در انسلادوس را تأیید می‌کند. به گفته بسیاری از دانشمندان یکی از امیدوارکننده‌ترین مکان‌ها برای جستجوی زندگی در منظومه شمسی، انسلادوس خواهد بود.