توافق آژانس فضایی اروپا و یک شرکت چندملیتی برای محافظت از زمین در برابر سیارک‌ها

0 255

آژانس فضایی اروپا (ESA) به‌عنوان بخشی از تلاش خود برای محافظت از زمین در برابر برخورد سیارک‌ها، توافقی ۱۵۳ میلیون دلاری را با یک کنسرسیوم صنعتی به‌رهبری شرکت اروپایی چندملیتی OHB SE به‌مرکزیت آلمان به‌انجام رساند. این توافق، جزئیات طراحی، تولید و تست مأموریتی با نام هرا (Hera) را شامل می‌شود. قرار است ESA و ناسا طی مأموریت هرا که هزینه آن ۳۲۰ میلیون دلار اعلام شده، دو فضاپیما را به یک مجموعه دوتایی سیارک به نام دیدیموس (Didymos) بفرستند.

در مرحله اول، فضاپیمای ناسا موسوم به دارت (DART) با سرعت ۲۱۴۳۷ کیلومتر بر ساعت به سیارک کوچک‌تر به‌نام دیدیمون (Didymoon) برخورد می‌کند. در ادامه، فضاپیمای هرا برای بررسی و نقشه‌برداری از محل برخورد، به سمت آن می‌رود. یکی دیگر از اهداف هرا، اندازه‌گیری جرم دیدیمون خواهد بود. فضاپیمای هرا قرار است دو ماهواره مکعبی کوچک به سیارک بفرستد که توانایی پرواز در نزدیکی سطح آن را دارند؛ ماهواره‌هایی که روی سطح دیدیمون خواهند نشست. هرا به‌صورت خودران در اطراف سیارک حرکت کرده و به جمع‌آوری اطلاعات می‌پردازد تا به دانشمندان درباره درک میزان موفقیت این برنامه کمک کند.

مأموریت دارت ناسا در ژوئیه۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد و فضاپیمای آن در سپتامبر همان سال به جفت سیارک‌های یادشده می‌رسد. پروژه هرا نیز اکتبر۲۰۲۴ عملیاتی می‌گردد و در سال ۲۰۲۶ به سیارک‌ها خواهد رسید. با توجه به این موضوع، فاصله طولانی میان برخورد فضاپیما با سیارک و بررسی دقیق آن از نزدیک وجود دارد و انتظار می‌رود در این بازه زمانی، تاثیر این ضربه روی مسیر سیارک مشخص شود.

 

espash ، digiato

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15808
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها