چین برای اولین بار از ماه نمونه جمع‌آوری می‌کند

0 295

چین تصمیم دارد طی انجام مأموریتی به ماه، نمونه‌ای از خاک آن را جمع‌آوری و به زمین منتقل کند. در این مأموریت با نام چانگ‌ای-۵ (Chang’e-5) قرار است حدود ۲ کیلوگرم از خاک ماه به زمین ارسال شود. چانگ‌ای-۵ برای بررسی منطقه‌ای موسوم به مونس رامکر (Mons Rumker) به فضا ارسال می‌شود؛ منطقه‌ای که در قسمت غربی ماه قرار دارد و کارشناسان معتقدند در مقایسه با نمونه‌هایی که در مأموریت‌های آپولو به زمین ارسال شد، در این منطقه ویژگی‌های زمین‌شناختی جدیدتری وجود دارد.

چانگ‌ای-۵ یک فضاپیمای رباتیک با وزن برخاست ۳۷۸۰ کیلوگرم می‌باشد که توسط آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology) توسعه یافته است. این مأموریت شامل یک فرودگر و یک وسیله نقلیه برای جمع‌آوری نمونه می‌شود و چین طی آن برای اولین بار به جمع‌آوری نمونه از سیاره‌ای دیگر خواهد پرداخت.

مأموریت چانگ‌ای-۵ مطابق برنامه‌ریزی‌ها در اواخر نوامبر سال جاری میلادی (اوایل آذر) توسط حامل فضایی لانگ مارچ-۵ (Long March-5) و از مقر پرتاب ونچانگ (Wenchang) در جنوب چین انجام خواهد شد. در این مأموریت فقط نصف روز ماه (معادل ۱۴ روز زمین) طول می‌کشد تا فضاپیما روی سطح قمر زمین فرود آید و نمونه جمع‌آوری شود؛ سپس آن را در یک ماژول مخصوص قرار داده و به زمین بازمی‌گردد. مأموریت چانگ‌ای‌-۴ نخستین کاوشگر ماه بود که در سمت پنهان آن فرود آمد و در حال حاضر مشغول انجام اکتشافات در این قمر است.

 

wikipedia ، mehrnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15806
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها