عدم توجه کافی دولت‌ها به سه موضوع اساسی در صنعت فضا

0 400

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) آمریکا در گزارش جدید خود ضمن بررسی سه موضوع اساسی در حوزه فضا، وضعیت قوانین و ضوابط حاکمیتی در جهان را عقب‌تر از رشد فعالیت‌های تجاری و دولتی در حوزه فضا می‌داند. مطابق این گزارش، مقابله با افزایش زباله‌های فضایی، عملیات‌های اتصال فضاپیماها در مدار و همچنین الزامات بیمه در صنعت فضا موضوعاتی هستند که می‌بایست از سوی دولت‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرند. به‌گفته کایتلین جانسون (Kaitlyn Johnson)، تحلیلگر این مرکز، بدون مقررات و سیاست‌های ملی مشخص، دستیابی به یک اجماع بین‌المللی و تعریف استانداردهای فنی برای موضوعات اصلی در بحث حاكمیت فضا بعید به‌نظر می‌رسد.

برخی موارد مهم که در گزارش مذکور به آن‌ها اشاره شده، به‌شرح زیر هستند:

– فقدان هنجارها و فرآیندهای بین‌المللی برای مدیریت ترافیک فضایی خطر برخورد‌ها در فضا را افزایش می‌دهد که به ثبات حوزه فضای بیرونی زمین آسیب رسانده و می‌تواند برای شرکت‌ها زیان‌بار باشد.

– از آنجایی که اقدامات بین‌المللی منسجمی برای مقابله با خطر زباله‌های فضایی وجود ندارد، شرکت‌های خصوصی می‌بایست با اتخاذ روش‌های مناسب در طراحی‌ ماهواره‌ها و انجام اقدامات عملیاتی مسئولانه‌، به ثبات حوزه فضای بیرونی زمین کمک کنند.

– ضوابط عملیات‌های اتصال فضاپیماها به‌خوبی مشخص نشده و این موضوع نیازمند تعیین قواعد و استانداردهای فنی است.

– در رابطه با بحث بیمه در صنعت فضا، نوعی عدم تطابق در سطح جهانی مشاهده می‌شود. برخی از کشورها به سطح بالاتری از بیمه نیاز دارند تا استارت‌آپ‌ها را ملزم کنند به‌طور متوسط یک سوم از هزینه توسعه ماهواره را به بیمه اختصاص دهند. به‌علاوه، موج‌های ورود و خروج‌ ارائه‌دهندگان بیمه در صنعت فضا موجب عدم اطمینان در این زمینه برای شرکت‌ها شده است.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15790
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها