کشف نشانه‌های احتمالی از وجود حیات در سیاره زهره

0 384

یک تیم بین‌المللی از اخترشناسان اعلام کردند موفق به یافتن مولکول کمیاب فسفین (Phosphine) در ابرهای زهره شده‌اند؛ امری که می‌تواند نشانه‌ای از وجود حیات در این سیاره محسوب شود. این مولکول دارای شکل ظاهری گاز بی‌رنگ است و بر روی زمین تنها به‌صورت صنعتی و یا به‌وسیله میکروب‌هایی که در محیط بدون اکسیژن رشد می‌کنند، تولید می‌شود. دانشمندان پیش از این نیز گمان می‌کردند ابرهای مرتفع زهره می‌توانند مکانی برای رشد حیات میکروبی باشند؛ مکانی دور از سطح داغ زهره اما نیازمند به تحمل محیط اسیدی بالا.

این تیم ابتدا از تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول (James Clerk Maxwell) در ایالت هاوایی آمریکا برای این رصد استفاده کردند و سپس در ادامه تحقیقات به‌کمک تلسکوپ آلما (ALMA) در شیلی مشاهدات اولیه تأیید شد. سارا سیگر (Sara Seager)، استاد دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) آمریکا، می‌گوید: «دلیل جالب بودن این موضوع این است که ما مولکولی را کشف کرده‌ایم که به جو زهره تعلق ندارد و ممکن است این موضوع با وجود زندگی در این سیاره مرتبط باشد.»

جین گریوز (Jane Greaves)، استاد دانشگاه کاردیف (Cardiff University) بریتانیا نیز عنوان می‌کند: «فسفین یک ‌نشانگر زیستی است و می‌تواند برای رسیدن به یک ریشه بیولوژیک ردیابی شود. کشف فسفین نشان‌دهنده این موضوع است که امکان دارد نشانه‌های زندگی در ابر‌های زهره وجود داشته باشد.» گریوز در پاسخ به این سؤال که آیا مطمئن است ماده شیمیایی کشف‌شده می‌تواند فسفین باشد، پاسخ می‌دهد: «هنگامی که داده‌های به‌دست‌آمده را مورد بررسی قرار دادیم، دریافتیم که این ماده شیمیایی قطعاً فسفین است و ماده دیگری نیست.» وی می‌افزاید: «گام بعدی ما پرداختن به این موضوع است که چرا فسفین در زهره وجود دارد.»

گریوز در پاسخ به این سؤال که آیا ریزارگانیسم‌ها می‌توانند فسفین را در جو زهره تولید کنند، می‌گوید: «این موضوع بسیار دشوار است که بخواهیم وجود فسفین را بدون وجود زندگی توضیح دهیم. ما روش ساده‌ای در اختیار نداریم تا توسط آن آزمایشی انجام داده و نشان دهیم آیا امکان زنده ماندن در جو زهره وجود دارد یا خیر.» وی ادامه می‌دهد: «ما نمی‌توانیم بگوییم که زندگی قطعاً در زهره وجود دارد، اما امید زیادی نسبت به این موضوع داریم. در هر حال نمی‌توان مطمئن بود که آزمایش‌ها از این مرحله فراتر بروند. شاید بهترین راه حل این باشد که فضاپیماهایی به زهره فرستاده شوند و نمونه‌های لازم را جمع‌آوری کنند.»

جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، مدیر ناسا، هم به این موضوع واکنش نشان داده و اعلام کرده که جستجوی حیات روی این سیاره باید به یک اولویت تبدیل شود. به‌گفته برایدنستاین، کشف فسفین مهم‌ترین پیشرفت در حوزه اکتشافات حیات فرازمینی محسوب می‌شود. گفتنی است در گذشته چندین سازمان فضایی تحقیقاتی را پیرامون این سیاره انجام داده‌اند که ناسا یکی از آن‌ها می‌باشد. 

 

digiato ، instagram ، isna ، fararu

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15786
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها