چین ۹ ماهواره از یک منظومه ماهواره‌ای سنجشی را از دریا به فضا پرتاب کرد+فیلم

0 568

چین سه روز پس از شکست در پرتاب ماهواره‌بر تجاری خود، ۹ ماهواره سنجشی تجاری را از سکویی متحرک در دریای زرد به فضا ارسال کرد. این مأموریت روز سه‌شنبه ۱۵سپتامبر (۲۵شهریور) ساعت ۱:۲۳ به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی توسط ماهواره‌بر کوچک لانگ‌ مارچ-۱۱ (Long March-11) انجام شد که طی آن ماهواره‌های مذکور با نام جیلین-۱ گائوفن-۰۳ (Jilin-1 Gaofen-03) در مدار لئو و در فاصله حدوداً ۵۸۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفتند. پیش‌تر و در سال ۲۰۱۹ اولین ماهواره از این سری توسط همین ماهواره‌بر در مدار قرار گرفته بود و با انجام این مأموریت تعداد ماهواره‌های منظومه یادشده به عدد ۱۰ رسید.

ماهواره‌‌های جیلین-۱ گائوفن-۰۳ که توسط شرکت چانگ گوانگ (.Chang Guang Satellite Technology Co) توسعه یافته و اپراتوری می‌شوند، دارای وزنی در حدود ۴۰ کیلوگرم بوده و از ساختاری سبک‌وزن بهره می‌برند. ۳ ماهواره این مأموریت دارای دوربین‌هایی برای ثبت تصاویر ویدئویی با قدرت تفکیک مکانی ۱ متر بوده و ۶ ماهواره دیگر نیز مجهز به اسکنرهایی موسوم به پوش-بروم (push-broom) هستند. این اسکنرها که با نام اِلانگ-ترک (along-track) نیز خوانده می‌شوند، برای تهیه تصاویری با استفاده از حسگرهای طیف‌سنجی (spectroscopic sensors) به‌کار می‌روند. چنین اسکنرهایی عموماً برای بررسی مواردی از قبیل دمای جو و سطح زمین، ویژگی‌های سطح و تجزیه و تحلیل‌های طیفی محصولات (مثلاً بهره‌گیری از طیف‌سنجی نزدیک به مادون قرمز برای تشخیص مواد غذایی و خوراک آلوده) اسفاده می‌شوند. 

نمای اولین ماهواره سری جیلین-۱ گائوفن-۰۳

این ماهواره‌ها همچنین شامل یک سامانه الکترونیکی یکپارچه و فناوری‌های نوآورانه با قدرت تفکیک مکانی بالا (از جمله دوربین‌های کم‌هزینه) هستند. ماهواره‌های منظومه یادشده در نهایت به جمع‌آوری داده‌های سنجش از دور برای مشتریان در حوزه‌های مرتبط با جنگلداری، کشاورزی، مراتع، اقیانوس‌ها، محیط زیست و برخی موارد دیگر خواهند پرداخت.

لانگ مارچ-۱۱ که در این مأموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای با طول حدوداً ۲۰ متر است و وزنی معادل ۵۸ تُن دارد. این ماهواره‌بر با احتساب این عملیات تاکنون ۱۰ بار به فضا پرتاب شده که در همه موارد موفق عمل کرده است. لانگ مارچ-۱۱ که اولین پرتاب خود را در سال ۲۰۱۵ تجربه نموده، سال گذشته میلادی برای اولین بار از دریای زرد به فضا پرتاب شد و این دومین مأموریت آن از دریا محسوب می‌شود. در مأموریت روز سه‌شنبه، این ماهواره‌بر از سکوی پرتابی موسوم به De Bo 3 به فضا فرستاده شد و هدایت آن نیز از ناو فرماندهی Bei Hai Jiu 101 انجام گرفت. این ناو دو روز قبل و در ۱۳سپتامبر بندر را به مقصد منطقه پرتاب در دریای زرد ترک کرده بود.

 

youtube ، space.skyrocket ، wikipedia ، wikipedia ، nasaspaceflight

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15784
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها