روشی جدید برای یافتن حیات فرازمینی با هوشمندی همسان یا فراتر از انسان

گروهی از پژوهشگران دانشگاه منچستر (University of Manchester) انگلستان طی پژوهشی جدید به پیشرفت تحلیلی چشم‌گیری دست یافته‌اند که احتمال یافتن حیات فرازمینی را در کهکشان راه شیری به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. آن‌ها در این پژوهش به تحلیل مجدد داده‌هایی پرداختند که می‌توانند سنگ‌بنایی جدید در زمینه جستجوی هوش فرازمینی (SETI) باشند.

تیم پژوهشی مذکور نمونه‌ آماری جستجوی حیات فرازمینی را از ۱۴۰۰ ستاره به ۲۸۰ هزار ستاره رساندند. طبق نتایج، کمتر از ۰.۰۴ درصد از منظومه‌های ستاره‌ای دارای ظرفیت میزبانی تمدن‌های پیشرفته با فناوری‌های یکسان یا کمی پیشرفته‌تر نسبت به انسان قرن بیست‌و‌یکم هستند. محققان طی پژوهش خود برای اولین‌ بار از فیلترهای جدیدی برای جستجوی حیات هوشمند استفاده کردند. در این جستجو فرض می‌شود اشکال بالقوه‌ حیات هوشمند دارای فناوری مخابراتی پیشرفته هستند.

با توجه‌ به معیارهای یادشده، پژوهشگران تنها قادر به کشف تمدن‌های پیشرفته و هوشمندی هستند که از امواج رادیویی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند و درنتیجه نمی‌توانند صرفاً شکل ساده حیات یا تمدن‌های غیرپیشرفته را پیدا کنند.

آن‌ها بر اساس داده‌های فضاپیمای گایا (Gaia) آژانس فضایی اروپا (ESA)، به انجام دوباره محاسباتی‌ در مورد ستاره‌های موجود در میدان دید آن پرداختند. فضاپیمای گایا تاکنون به اندازه‌گیری فاصله‌ میان بیش از یک میلیارد ستاره پرداخته است. محققان با انتخاب ستاره‌های دوردست (تا مسافت ۳۳ هزار سال نوری) می‌توانند مجموعه انتخاب‌های محتمل را از ۱۳۲۷ ستاره به بیش از ۲۸۸ هزار ستاره برسانند.

پژوهشگران می‌گویند در جستجوهای قبلی حیات هوشمند فرازمینی، ستاره‌های دورتری که در محدوده‌ حساسیت تلسکوپ‌ها قرار دارند، به‌عنوان هدف اصلی در نظر گرفته نمی‌شدند؛ اما گایا همه چیز را تغییر داد. آن‌ها معتقدند با دانستن مسافت و موقعیت ستاره‌ها می‌توان جستجوی حیات هوشمند فرازمینی را به کل کهکشان یا فراتر از آن گسترش داد. از میان ۱۶۰۰ ستاره‌ نزدیک که در فاصله‌ کمتر از ۳۳۰ سال نوری از زمین قرار دارند، احتمال وجود جهان‌های قابل سکونت با تمدنی پیشرفته‌تر نسبت به ما بسیار کم است.

فیلترهای این پژوهش از دقیق‌ترین نمونه‌هایی هستند که تاکنون برای جستجوی حیات هوشمند فرازمینی به‌کار رفته‌اند. علاوه‌براین، پژوهشگران برای اولین ‌بار از انواع ستاره‌ها در این جستجو استفاده کردند. نمونه‌ها شامل مجموعه‌ وسیعی از ستاره‌ها از جمله ستاره‌های غول‌آسا تا کوتوله‌های سفید می‌شوند.

منبع زومیت