آمریکا موشک‌های هایپرسونیک با قابلیت پرواز در ارتفاع کم توسعه می‌دهد

0 500

آمریکا در حال توسعه دو نوع موشک‌ هایپرسونیک است که مجهز به موتورهای هواتنفسی (air-breathing) می‌باشند؛ امری که به موشک‌‌ها این امکان را می‌هد تا در ارتفاع‌های پایین و نزدیک به هدف پرواز کرده و با افزایش قابلیت مانور، رهگیری‌ آن‌ها را سخت‌ می‌کند. موشک‌های مذکور تحت یکی از برنامه‌های آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی آمریکا یا دارپا (DARPA) موسوم به HAWC (سرواژه Hypersonic Air-breathing Weapon Concept) ساخته می‌شوند و به‌تازگی آزمایش‌های زمینی آن‌ها به‌اتمام رسیده است. انتظار می‌رود تست پرتاب موشک‌های HAWC طی سال آینده میلادی انجام گیرد.

وسایل پرنده‌ای که از موتورهای هواتنفسی استفاده می‌کنند در تمام طول مسیر در داخل اتمسفر پرواز می‌کنند و به‌همین‌دلیل نیاز به حمل اکسیدکننده ندارند. این موتورها آزادانه از هوای موجود در جو زمین برای سوزاندن سوخت استفاده می‌کنند؛ درست مانند اتفاقی که در موتور خودرو رخ می‌دهد. تقریباً همه هواپیماها و بسیاری از موشک‌های کروز از موتورهای هواتنفسی بهره می‌برند.

موشک هایپرسونیک چیست؟ مقاله ما را در این باره بخوانید.

این موشک‌ها توسط شرکت‌های لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و ریتیون (Raytheon Technologies) توسعه می‌یابند. هر یک از شرکت‌های یادشده بر روی پیکربندی پیشرفته‌ای برای موشک‌های HAWC کار می‌کنند که دارای یک پیشرانه هیدروکربنی و سامانه مدیریت حرارتی برای انجام پرواز مافوق صوت پایدار است و در اولین تست‌های پرتاب، تمرکز متخصصان به این تجهیزات معطوف خواهد بود. پیشرانه مذکور نیروی خود را توسط موتورهای اِسکرَم‌جت (Scram Jet) تأمین می‌کند.

نام موتورهای اسکرم‌جت از عبارت supersonic combustion ramjet گرفته شده که به‌معنای «احتراق در سرعت مافوق صوت» است. این‌گونه موتورها در سرعت‌های اَبَرصوت به‌کار می‌روند و طرز کار آن‌ها، با تغییراتی، بسیار مشابه موتورهای رَم‌جت (Ramjet) می‌باشد. رم‌جت ساده‌ترین نوع موتور جت است و در آن هوایی که وارد موتور می‌شود به‌خاطر سرعت ورود به مجرای موتور، خودبه‌خود فشرده شده و نیازی به داشتن فشارنده (کمپرسور) نیست.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15768
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها