دوقلوی مریخ‌نورد استقامت ناسا ساخته شد

ناسا از توسعه و آزمایش دوقلوی مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) به‌نام خوش‌بینی (Optimism) خبر داد. این مریخ‌نورد بر روی زمین به عملکرد بهینه استقامت در مریخ کمک خواهد کرد. استقامت ماه ژوئیه سال جاری میلادی به‌سوی مریخ پرتاب شد و بناست یک سال مریخی (معادل ۶۸۷ روز زمینی) را در سیاره سرخ سپری کند.

آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا اعلام کرده که یک مدل مهندسی کامل از این مریخ‌نورد اولین آزمایش رانندگی خود را در تاریخ ۱سپتامبر (۱۱شهریور) گذرانده است. خوش‌بینی البته برای یک چالش بزرگ‌‌تر آماده می‌شود که حرکت در محیطی موسوم به حیاط مریخ (Mars Yard) است؛ جایی که یک محیط مریخی شبیه‌سازی‌شده واقع در مرکز JPL در ایالت کالیفرنیا می‌باشد.

محققان ناسا برای جلوگیری از بروز مشکلات غیرمنتظره پس از فرود مریخ‌نورد استقامت بر سطح مریخ در فوریه۲۰۲۱، به مریخ‌نورد خوشبینی نیاز دارند تا با کمک آن به ارزیابی چگونگی انجام دستورات توسط سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای استقامت بپردازند. خوش‌بینی در مریخ به کاوشگر دوقلوی مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا می‌پیوندد.

مأموریت استقامت به‌منظور اجرای یک بررسی اخترزیست‌شناسانه در رابطه با پیشینه باستانی مریخ و همچنین بررسی فرایندهای زمین‌شناختی سطح این سیاره در طول تاریخ خود انجام می‌گیرد. طی این مأموریت اما وظیفه اصلی استقامت جمع‌آوری نمونه‌هایی از سطح مریخ و نگه‌داری آن‌هاست تا توسط دو مأموریت‌‌ بعدی به زمین منتقل شوند؛ مأموریت‌هایی که قرار است سال ۲۰۲۶ صورت گیرند.

برنامه انتقال نمونه‌ها از مریخ توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) پیگیری می‌شود و مطابق پیش‌بینی‌ها این دو سازمان برای این منظور مجموعاً حدود ۷ میلیارد دلار هزینه خواهند کرد.

espash ، irna