ثبت تصاویری بی‌نظیر از سطح خورشید توسط بزرگ‌ترین رصدخانه خورشیدی اروپا

0 803

بزرگ‌ترین رصدخانه خورشیدی در اروپا تصاویری زیبا از سطح خورشید را ثبت کرده که جزئیات پیچیده‌ای از لکه‌های خورشیدی و پلاسما را در سطح این ستاره نمایش می‌دهد. این تصاویر توسط رصدخانه گرگور (GREGOR) واقع در اسپانیا گرفته شده‌اند. گرگور در رصدهای اخیر جزئیاتی بی‌سابقه از تأثیرات میدان‌های مغناطیسی خورشید، فوران‌ها و لکه‌های خورشیدی را ثبت کرده است. در تصاویر یادشده برخی میدان‌های مغناطیسی خورشید با طول موج ۵۱۶ نانومتر و لکه‌های خورشیدی ۴۳۰ نانومتری قابل تشخیص می‌باشد.

خورشید متشکل از ساختارهای سلول مانندی است که از خود نور و انرژی ساطع می‌کنند. ابعاد هر یک از سلول‌های یادشده به‌اندازه ایالت تگزاس آمریکاست و شکل‌گیری آن‌ها حاصل حرکات همرفتی شدید و گسترده‌ای است که گرما را از اعماق خورشید به سطح آن منتقل می‌کند.

در مرکز هر یک از این سلول‌ها پلاسما نیز وجود دارد که فرایند تغییر حرارت آن منجر به شکل‌گیری لکه‌های خورشیدی نیز می‌شود. بهینه‌سازی تلسکوپ گرگور در ماه مارس گذشته انجام شد تا تصاویر فوق دقیق از سطح خورشید ثبت شوند. حالا گرگور قادر به ثبت بخش‌هایی در ابعاد ۵۰ کیلومتری روی خورشید است که نسبت به قطر ۱.۴ میلیون کیلومتری آن چشمگیر به نظر می‌رسد. تحلیل عکس‌های جدید به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از سطح خورشید و تأثیر فعل و انفعالات آن بر آب و هوای فضایی (Space weather) کسب کنند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15750
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها