راکت لب دومین ماهواره از یک منظومه ماهواره‌‌ای سنجشی را به فضا پرتاب کرد

0 363

شرکت آمریکایی راکت ‌لب (Rocket Lab) در اولین پرتاب خود پس از شکست در مأموریت پرتاب ۷ ماهواره، دومین ماهواره سنجشی از یک منظومه ماهواره‌ای را برای دیگر شرکت آمریکایی با نام کاپلا اسپیس (Capella Space) توسط ماهواره‌بر الکترون (Electron) خود در مدار لئو قرار داد. این شرکت که دارای شعبه‌ای در نیوزلند می‌باشد، ماهواره یادشده با نام کاپلا-۲ (Capella-2) را روز دوشنبه ۳۱اوت (۱۰شهریور) ساعت ۰۳:۰۵ به‌وقت گرینویچ از پایگاه پرتاب خود در نیوزلند به فضا پرتاب کرد. کاپلا-۲ که با نام سکویا-۲ (2-Sequoia) نیز خوانده می‌شود، با وزنی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم بیش از دو برابر ماهواره اول وزن دارد. ماهواره اول در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان نمونه اولیه و برای آزمایش این دسته از ماهواره‌های کاپلا توسط راکت لب به مدار زمین ارسال شد.

قرار است تعداد ۳۰ ماهواره برای تشکیل منظومه ماهواره‌ای کاپلا به فضا پرتاب شود که راکت لب سه ماهواره دیگر از این منظومه را طی سال جاری میلادی در مدار قرار خواهد داد؛ ماهواره‌هایی که همگی مجهز به فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) در باند X هستند و توسط کاپلا اسپیس توسعه می‌یابند. ماهواره‌ جدید قادر به تصویربرداری با قدرت تفکیک مکانی زیر ۰.۵ متر از سراسر زمین بوده که برای این منظور مجهز به یک آنتن بازتابنده ۳.۵ متری مبتنی بر شبکه مش است. ماهواره‌های این منظومه می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز و در هر نوع شرایط آب و هوایی اقدام به تصویربرداری کنند. داده‌های تهیه‌شده توسط این منظومه در حوزه‌هایی مانند کشاورزی، مقابله با بلایای طبیعی و پایش زیرساخت‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.

نمای ماهواره‌های کاپلا

الکترون که از آن در این مأموریت برای پرتاب ماهواره‌ استفاده شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه ‌مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر با وزن کلی ۱۲.۵ تُن قادر به حمل ۳۰۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۰۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ می‌باشد. مراحل اول و دوم الکترون به‌ترتیب ۱۲.۱ متر و ۲.۴ متر طول دارند و قطر هر دو مرحله آن ۱.۲ متر می‌باشد. ماهواره‌بر مذکور که هر بار پرتاب آن حدود ۶ میلیون دلار هزینه دربردارد، نخستین مأموریت خود را در مه۲۰۱۷ به‌انجام رساند و با احتساب این پرتاب تاکنون ۱۴ بار به فضا پرتاب شده که دو مورد آن ناموفق بوده است. همچنین هر دو مرحله آن از نفت سفید اصلا‌ح‌شده و اکسیژن مایع به‌عنوان سوخت بهره می‌برند.

 

wikipedia ، wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15721
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها