تهیه تصویری از یک کهکشان که ظاهری شبیه به جنگنده فیلم جنگ ستارگان دارد

0 237

دانشمندان ناسا اخیراً موفق به شناسایی یک کهکشان فعال در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری در صورت فلکی ذات‌الکرسی (Cassiopeia) شدند که شبیه به جنگنده TIE ناوگان دارث وِیدر (Darth Vader) در فیلم جنگ ستارگان است. در مرکز این کهکشان که نام TXS 0128+554 برای آن انتخاب شده، یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ قرار گرفته و در اطراف آن فوران‌های انرژی مشاهده می‌شود.

دانشمندان از چندین منبع مختلف شامل دو تلسکوپ فضایی ناسا به‌نام‌های پرتو گامای فرمی (Fermi Gamma-ray) و پرتو ایکس چاندرا (Chandra) استفاده کردند تا بتوانند تصویر کاملی از کهکشان TXS 0128+554 تهیه کنند. از آنجایی که TXS 0128+554 نور زیادی از خود منتشر می‌کند، آن را یک کهکشان فعال در نظر می‌گیرند که میزان نور آن بسیار بیشتر از ستارگان است. 

تصویر جنگنده TIE در فیلم جنگ ستارگان

مطابق اعلام محققان ناسا انرژی بالای یک کهکشان فعال شامل سیگنال‌های رادیویی، پرتو ایکس و پرتو گاما اضافه می‌شود. دانشمندان معتقدند این انرژی از نزدیکی سیاه‌چاله مرکزی آن منتشر می‌شود؛ جایی که یک دیسک چرخان از گاز و غبار فضایی جمع شده و دمای آن افزایش پیدا می‌کند. 

متیو لیستر (Matthew Lister)، نویسنده ارشد پژوهش این اکتشاف از دانشگاه پردو (Purdue University) آمریکا، به این موضوع اشاره می‌کند که فرکانس‌های رادیویی مختلف به دانشمندان در شناسایی نحوه تغییر کهکشان‌های فعال طی دهه‌ها کمک می‌کنند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15712
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها