1399/06/15

آفریقا به‌دنبال سرمایه‌گذاری مالی در صنعت فضا و ماهواره

وبسایت فضا در آفریقا (Space in Africa) اخیراً گزارش سالانه صنعت فضایی آفریقا در سال ۲۰۲۰ را منتشر نموده و در آن از سیاست‌های کشورهای آفریقایی در عرصه فضایی، برنامه‌های بلندمدت، آمار برنامه‌های ماهواره‌ای و وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه به تفصیل سخن گفته است. این گزارش بر مبنای گزارش سال ۲۰۱۹...
آفریقا به‌دنبال سرمایه‌گذاری مالی در صنعت فضا و ماهواره

وبسایت فضا در آفریقا (Space in Africa) اخیراً گزارش سالانه صنعت فضایی آفریقا در سال ۲۰۲۰ را منتشر نموده و در آن از سیاست‌های کشورهای آفریقایی در عرصه فضایی، برنامه‌های بلندمدت، آمار برنامه‌های ماهواره‌ای و وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه به تفصیل سخن گفته است. این گزارش بر مبنای گزارش سال ۲۰۱۹ و در ادامه آن تهیه شده که از درآمد سالانه ۷ میلیارد دلاری صنعت فضایی و پیش‌­بینی رشد ۷.۳ درصدی نرخ سود سالانه و عبور آن از ۱۰ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ خبر می­‌دهد. طبق این گزارش، سال ۲۰۱۹ با هزینه ­ای بالغ بر ۷۱۷ میلیون دلار بر روی پروژه­‌های ماهواره‌ای، بهترین سال برای صنعت فضایی آفریقا در تاریخ فعالیت‌های فضایی آن به‌حساب می‌­آید. در حال حاضر بالغ بر ۴ میلیارد دلار بر روی توسعه و پرتاب ماهواره در این قاره هزینه شده است.

رشد سریع مشارکت دولتی و افزایش بودجه­‌های ملی فضایی

این بخش اکنون شاهد ظهور برنامه­‌های فضایی دولتی جدید در کشورهای مصر و رواندا است که به‌ترتیب، در نیمه دوم ۲۰۱۹ و نیمه اول ۲۰۲۰ موفق به تأسیس سازمان­‌های فضایی خود شده­‌اند. با توجه به آغاز برنامه­‌های فضایی سایر کشورهای آفریقایی، میزان تخصیص بودجه به صنعت فضایی نیز افزایش چشم­گیری خواهد یافت. دولت‌­های آفریقایی برای سال ۲۰۲۰ بودجه‌ای حدود ۴۹۰ میلیون دلار برای برنامه فضایی تخمین زده‌اند؛ این یعنی مبلغی حدود دو برابر بودجه سال پیشین که ۲۵۰ میلیون دلار، بدون احتساب هزینه­‌های صرف‌شده برای خرید ماهواره­‌ها، بود.

آفریقا به‌دنبال سرمایه‌گذاری مالی در صنعت فضا و ماهواره

افزایش میزان پروژه­‌ها و هزینه­‌های مربوط به ماهواره­‌ها

در سال ۲۰۱۹ با پرتاب هشت ماهواره جدید توسط پنج کشور آفریقایی، تعداد کل ماهواره­‌های آفریقایی در مدار زمین به ۴۱ عدد رسید و بدین‌ترتیب، تعداد کشورهای آفریقایی دارای حداقل یک ماهواره در مدار زمین از هشت کشور به یازده کشور افزایش یافت. با افزایش تعداد ماهواره­‌های در دست تولید در سراسر این قاره، کشورهای بیشتری نیز در حال پیوستن به این گروه­ هستند. طبق پیش‌بینی­‌ها، تا سال ۲۰۲۴ حداقل ۱۹ کشور آفریقایی موفق به پرتاب ماهواره شده‌اند و تعداد کل ماهواره­‌های آفریقایی در مدار زمین از ۴۱ به ۱۱۰ افزایش خواهد یافت.

علی‌رغم مشکلات عدیده برنامه­‌های ماهواره­‌ای کشورها در سال ۲۰۲۰ در مورد محدودیت­‌های بودجه، اختلال در روند تولید و دیدگاه منفی بین­‌المللی به‌خاطر شیوع ویروس کرونا، برنامه­‌های بلندمدت اغلب دولت‌ها و بخش فضایی تجاری همچنان پابرجاست. حتی در برخی موارد، شیوع بیماری باعث بازبینی راه­کارهای موجود و بررسی ایجاد راه­کارهای فضاپایه جدید گردید.

افق دید گسترده صنعت فضایی

محصولات و خدمات فضاپایه در حال حاضر اقتصاد فضایی تجاری آفریقا را تصاحب نموده و اکثر درآمد ناشی از آن تحت کنترل اپراتورهای ماهواره­­‌‌ای مخابراتی جهانی و منطقه­‌ای است. این صنعت متشکل از یک بخش در حال ظهور شامل سامانه­‌های ماهواره­‌ای کوچک بومی و تولید­کنندگان محموله فضایی و یک بخش در حال رشد متشکل از ارائه­‌دهندگان خدمات فضایی از جمله اینترنت با پهنای باند بالا، سامانه‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی، ردیابی ثابت و متحرک اشیاء، نظارت‌های دریایی، پایگاه­‌های زمینی و همچنین تولیدکنندگان تجهیزات فضایی است.

آفریقا در حال حاضر در زمینه ارائه محصولات و خدمات مرتبط با علوم فضایی و نجوم رشد چشم­گیری داشته و علت اصلی آن، تقاضای بالا از سوی نهادهای دولتی و دانشگاهی در نتیجه سرمایه­‌گذاری‌های کلان چند میلیاردی در زمینه رصدخانه‌ها و پروژه‌­های توسعه تلسکوپ می­‌باشد.

تغییر سیاست­

تا ژوئیه۲۰۲۰ تعداد ۱۹ کشور آفریقایی موفق به ایجاد یا اقدام به ایجاد برنامه­‌های ماهواره­‌ای شده‌اند. در بین این کشورها، ۱۵ کشور معاهده فضای ماورای جو، ۱۴ کشور موافقتنامه نجات، ۱۲ کشور کنوانسیون مسئولیت، ۴ کشور کنوانسیون ثبت و یک کشور (مراکش) موافقتنامه ماه را امضا نموده­‌اند. این روند نشان از پذیرش سیاست‌­ها و کنوانسیون­‌های بین­‌المللی به‌منظور توسعه و رشد فعالیت­‌های فضایی داخلی یا منطقه‌­ای این قاره است. برای مثال، سازمان فضایی تازه‌تأسیس رواندا، عمده تمرکز خود را معطوف به تدوین قانون ملی فضایی، پیش از تاسیس آژانس فضایی نموده است. بسیاری از کشورهای آفریقایی شروع به اثبات موفقیت برنامه‌های فضایی خود تحت تاثیر زیرساخت­ها و حمایت‌های راهبردی موجود نموده‌اند. تونس و سنگال تدوین سیاست­‌های جدید را سرلوحه کار خود قرار داده و راهبرد آفریقای جنوبی نیز، تهیه یک لایحه بودجه جدید با در نظر گرفتن تحولات اخیر در صنعت فضایی است.

فضا برای توسعه پایدار

در سال ۲۰۱۵ سند اهداف توسعه پایدار نزد سازمان ملل متحد ثبت شده و توسط بسیاری از کشورهای عضو تصویب گردید. در سال ۲۰۱۶ کشورهای مختلف در سراسر جهان شروع به پیاده­‌سازی اهداف توسعه پایدار نمودند. کشورهای آفریقایی با توجه به مشارکت فعال در اجرای اهداف توسعه هزاره، در زمینه اجرای اهداف توسعه پایدار نیز از بسیاری از کشورها پیشی گرفتند. تعداد زیادی از کشورها فضا را ابزاری مناسب برای اجرای اهداف توسعه پایدار می‌­پندارند. در دو سال اخیر، آفریقا چندین پروژه توسعه پایدار را با استفاده از فناوری فضایی و همسو با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد و دستور کار ۲۰۶۳ آفریقا پیاده‌سازی نموده است.

آفریقا به‌دنبال سرمایه‌گذاری مالی در صنعت فضا و ماهواره

علاقه ژئوپولیتیکی و تجاری روبه‌رشد شرکای خارجی به بخش فضایی آفریقا

کمیسیون اتحادیه آفریقا (African Union Commission) پس از اجرای سیاست فضایی آفریقایی و تأیید راهبرد فضایی این قاره، همچنان در صدد اجرای برنامه فضایی قاره‌­ای و برنامه­‌ریزی به‌منظور عملیاتی نمودن آژانس فضایی آفریقا است. در حال حاضر علاقه دولت‌های خارجی به این حوزه جهت به‌دست آوردن بخش عظیمی از سهم بازار صنعت فضایی آفریقا افزایش یافته و بعضاً به‌دنبال ایجاد نوعی برتری ژئوپولیتیک در این صنعت در قالب ائتلاف­‌های سیاسی یا نظامی می‌باشند.

در گزارش سالانه، مطالعه موردی کشورهای چین، روسیه، فرانسه، ایالات متحده، انگلستان، ژاپن و اتحادیه اروپا در زمینه­‌های تجاری، توسعه و دیپلماتیک مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش مذکور داده­‌ها و تحلیل­‌هایی درباره پروژه­‌ها، معامله‌ها، مشارکت­‌ها و سرمایه­‌گذاری­‌هایی که در سراسر این قاره صورت گرفته، ارائه می‌­دهد. در این گزارش همچنین نرخ رو‌به‌رشد تقاضا برای فناوری­‌ها و داده­‌های فضایی درباره قاره­‌ها، فرصت­‌های تجاری موجود و همچنین محیط قانونی لازم در کشورهای مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته است.

اقتصاد فضایی | راهبرد |

نظر شما
اخبار مرتبط

ترکیب تصاویر ماهواره‌ای و هوش مصنوعی برای مقابله با گسترش فقر در آفریقا

1399/03/13
محققان دانشگاه استفورد (Stanford University) آمریکا ابزاری را توسعه داده‌اند که با ترکیب تصاویر ماهواره‌ای در دسترس عموم و هوش مصنوعی، سطح فقر را در کشورهای آفریقایی مورد ارزیابی قرار می‌دهد. سازمان‌های...

خدمات‌دهی ماهواره‌ای آذربایجان به هلدینگ آفریقایی برای گسترش ارتباطات از راه دور

1399/05/29
یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات داده‌ها، ویدئو و اینترنت در آفریقا طی همکاری با شرکت آذربایجانی آذرکاسموس‌ (Azercosmos) از فناوری ماهواره برای خدمات‌رسانی به مناطق دورافتاده در قاره سیاه استفاده...

پربازدیدکننده ترین خبر

مایکروسافت وارد بازار پردازش ابری داده‌های ماهواره‌ای می‌شود

شرکت مایکروسافت از خدمت جدیدی به‌نام اژور اوربیتال (Azure Orbital) رونمایی کرده که ماهواره‌ها را به شبکه رایانش ابری این شرکت متصل می‌کند. اژور اوربیتال یک ایستگاه زمینی جدید است که اپراتورهای ماهواره‌ای را قادر می‌سازد تا به‌طور مستقیم با ماهواره‌های خود ارتباط برقرار کرده، آن‌ها را هدایت نموده و اقدام به پردازش داده‌ها کنند. مایکروسافت برای ورود ژور اوربیتال به بازار در حال همکاری با چند شرکت آمریکایی از جمله امرجینت (AMERGINT Technologies)، کراتوس (Kratos Defense & Security Solutions) و ویاست (Viasat) است.