ناسا با بهره‌گیری از ایستگاه زمینی ماهواره‌ای جدید خود، برقراری ارتباطات لیزری را آزمایش می‌کند

0 403

ناسا به‌تازگی توسعه یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای اپتیکال (نوری) پیشرفته را با هدف برقراری ارتباطات لیزری مادون قرمز به‌پایان رسانده است. این ایستگاه با نام OGS-2 (سرواژه Optical Ground Station 2) دومین ایستگاه ارتباطات اپتیکال ناسا بوده و داده‌های انتقالی به زمین را توسط ابزاری موسوم به LCRD (سرواژه Laser Communications Relay Demonstration) جمع‌آوری می‌کند. استفاده از این روش به ارسال داده‌های بیشتر کمک خواهد کرد و مزایای قابل‌توجهی را در مأموریت‌های اکتشافی و علوم زمین برای ناسا به‌همراه خواهد داشت.

ایستگاه OGS-2

ابزار مذکور قرار است در یک ماهواره تحقیق و توسعه که STPSat-6 نام گرفته، اوایل سال آینده میلادی به فضا ارسال شود. ناسا پیش‌تر نیز طی مأموریت‌هایی از ارتباطات اپتیکال بهره برده، اما این آژانس در مأموریت مذکور برای اولین بار یک سامانه رله را که تماماً از روش اپتیکال بهره می‌گیرد، آزمایش خواهد کرد. از جمله مزایای مهم روش اپتیکال در مقایسه با سامانه‌های ارتباطاتی فرکانس رادیویی می‌توان به افزایش ۱۰ تا ۱۰۰ برابری سرعت انتقال داده اشاره کرد. گفتنی است ایستگاه جدید ناسا در منطقه هالئاکالا (Haleakalā) در ایالت هاوایی احداث شده است.

ماهواره STPSat-6 که توسط نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) توسعه می‌یابد، داری عمر طراحی ۸ سال بوده و از باس ماهواره‌ای A-500 بهره خواهد برد. اپراتور این ماهواره نیروی هوایی ایالات متحده (U.S. Air Force) است و عملیات پرتاب آن به‌وسیله ماهواره‌بر اطلس-۵ انجام می‌شود.

 

space.skyrocket

منبع nasa
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15701
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها