توسعه نانوماهواره‌هایی با هدف تقویت فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

0 289

شرکت آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin) در حال توسعه چهار نانوماهواره با هدف تقویت فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. این ماهواره‌ها برای مرکز تحقیقات مهندسی فضایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (University of Southern California) و با مشارکت این دانشگاه، تحت پروژه‌ای موسوم به «لا جامنت» (La Jument) ساخته می‌شوند. لاکهید مارتین در این پروژه از معماری ماهواره‌ای نرم‌افزار محور خود به‌نام اسمارت‌ست (SmartSat) استفاده می‌کند؛ برنامه‌ای که در توسعه محموله و باس این ماهواره‌ها به‌کار گرفته خواهد شد.

اسمارت‌ست به اپراتورها اجازه می‌دهد تا مأموریت‌ ماهواره‌های در مدار خود را به‌سرعت و به‌آسانی تغییر دهند؛ امری که می‌تواند با بارگزاری برنامه‌های جدید در ماهواره‌ها صورت گیرد. این سامانه توسط پلتفرم اِنویدیا جتسون (NVIDIA Jetson) که توسط شرکت چندملیتی انویدیا (NVIDIA) به‌مرکزیت آمریکا توسعه یافته، پشتیبانی می‌شود؛ پلتفرمی که هوش مصنوعی قدرتمندی را برای دستیابی به تصویربرداری پیشرفته و پردازش سیگنال‌های دیجیتال فراهم می‌آورد.

اسمارت‌ست ضمن اینکه امکان شناسایی تهدیدهای سایبری را فراهم می‌آورد، از یک محموله نرم‌افزار محور شامل دوربین‌هایی بهره می‌برد که توسط مرکز فناوری پیشرفته لاکهید مارتین به‌منظور ارتقای کیفیت فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماهواره‌های پروژه لا جامنت به‌واسطه پردازش چند هسته‌ای پیشرفته و همچنین واحدهای پردازشی گرافیکی (GPU)، الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را در مدار فعال می‌کنند. یکی از برنامه‌هایی که در مدار فعال می‌شود SuperRes نام دارد. SuperRes شامل یک الگوریتم است که می‌تواند به‌صورت خودکار کیفیت یک تصویر را ‌به‌مانند برخی از برنامه‌های دوربین گوشی‌های هوشمند افزایش دهد.

سونیا فارِس (Sonia Phares)، از مقامات لاکهید مارتین، می‌گوید: «ما توانستیم عملیات توسعه و ادغام اولین محموله را برای پروژه لا جامنت ظرف مدت ۵ ماه انجام دهیم.» وی ادامه می‌دهد: «چنین ماهواره‌هایی امکان برآوردن سخت‌ترین تقاضاهای مشتریان را با سرعت بالا برای ما فراهم می‌سازند.» 

اولین ماهواره این پروژه که قرار است اواخر سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود، ماهواره‌ای با ابعاد 1.5U می‌باشد و با هدف آزمایش کامل این سامانه از جمله برقراری ارتباط با ایستگاه‌ زمینی و همچنین تست اسمارت‌ست در مدار قرار می‌گیرد. ماهواره دوم با ابعاد 3U همراه با محموله‌های اپتیکال (نوری) متصل به اسمارت‌ست و با هدف تست‌های مربوط به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به فضا پرتاب می‌شود.

در نهایت دو ماهواره با ابعاد 6U اواسط سال ۲۰۲۲ در مدار زمین قرار خواهند گرفت؛ ماهواره‌هایی که به‌طور مشترک توسط لاکهید مارتین و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در حال توسعه هستند و پژوهش‌های آینده هر دو را شامل برنامه‌های جدید اسمارت‌ست و همچنین حسگرها و فناوری‌های مربوط به باس ماهواره‌ای دربرمی‌گیرند.

منبع milaero.iconnect007
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15684
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها