شناسایی ماهیگیری غیرقانونی گسترده توسط کشتی‌های چینی با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای

0 328

یک تیم مطالعاتی با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای از ماهیگیری غیرقانونی گسترده در اقیانوس آرام و در آب‌های اطراف کشورهای روسیه، ژاپن، کره جنوبی و کره شمالی طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پرده برداشته‌ است. پژوهش این تیم نشان می‌دهد بیش از ۹۰۰ کشتی ظاهراً با منشاء چینی در سال ۲۰۱۷ اقدام به صید ماهی در آب‌های کره شمالی کرده‌اند که نقض تحریم‌های سازمان ملل محسوب می‌شود. حدود ۷۰۰ کشتی نیز در سال ۲۰۱۸ به‌انجام چنین امری مبادرت ورزیده‌اند.

بسیاری از کشتی‌ها از سامانه شناسایی خودکار (AIS) استفاده می‌کنند؛ سامانه‌ای که به‌طور مداوم سیگنال‌هایی را ارسال می‌کند و این سیگنال‌ها توسط ماهواره‌ها شناسایی می‌شوند. این امر به‌خصوص برای جلوگیری از عدم برخورد صورت می‌گیرد. اما کشتی‌هایی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، عموماً اجازه ارسال سیگنال از این سامانه را نمی‌دهند تا مورد شناسایی قرار نگیرند.

این تیم که شامل محققانی از وبسایت گلوبال فیشینگ واچ (Global Fishing Watch) به‌رهبری جیون پارک (Jaeyoon Park) می‌شود، برای بررسی فعالیت چنین کشتی‌هایی چهار نوع مختلف از داده‌های ماهواره‌ای را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها علاوه بر داده‌های ارسالی از سامانه‌های AIS، تصاویر اپتیکال (نوری) تهیه‌شده توسط ماهواره‌های سنجشی منظومه‌های ماهواره‌ای فلاک (Flock) و اسکای‌ست (SkySat) شرکت پلنت (Planet Labs) را بررسی کردند. تیم مذکور همچنین از تصاویر به‌دست‌آمده توسط فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) ماهواره‌های سنتینل -۱ (Sentinel-1) آژانس فضایی اروپا (ESA) و ماهواره‌های پالسار-۲ (PALSAR-2) و رادارست-۲ (RADARSAT-2) آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) استفاده کرد.

داده‌های ابزار VIIRS ماهواره Suomi NPP دیگر اطلاعاتی بود که طی این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. Suomi NPP مأموریتی مشترک میان ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی (National Oceanic and Atmospheric Administration به‌اختصار NOAA) ایالات متحده می‌باشد. ابزار VIIRS قادر به مشاهده نور ساطع‌شده از کشتی‌ها در شب است. کشتی‌هایی که اقدام به صید ماهی‌های مرکب (squid) می‌کنند، در شب این کار را انجام می‌دهند و برای این منظور از سکوهای بزرگ دارای چراغ‌های بسیار روشن استفاده می‌کنند.

تیم یادشده می‌گوید طی این دو سال بیش از ۱۷۶ هزار تُن ماهی مرکب به‌طور غیرقانونی صید شده که ارزش آن در حدود ۴۴۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود. به‌گفته جیون پارک، تعداد کشتی‌هایی که اقدام به صید غیرقانونی کرده‌اند تقریباً یک سوم کشتی‌های ماهیگیری DWF (سرواژه distant-water fishing) چین را شامل می‌شود؛ کشتی‌هایی که قانوناً می‌توانند تا محدوده مشخصی از آب‌های اطراف این کشور برای صید ماهی استفاده کنند.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15637
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها