دهمین محموله ماهواره‌های اینترنتی اسپیس‌ایکس به‌همراه دو ماهواره سنجشی به فضا پرتاب شدند

0 316

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) دهمین محموله ماهواره‌های اینترنتی را به‌همراه دو ماهواره سنجشی کوچک به مدار لئو فرستاد. طی این مأموریت ۵۷ ماهواره اینترنتی استارلینک (Starlink) و دو ماهواره شرکت بلک‌اسکای گلوبال (BlackSky Global) روز ۷اوت (۱۷مرداد) ساعت ۰۵:۱۲ به‌وقت گرینویچ سوار بر حامل فضایی فالکون-۹ (Falcon-9) از پایگاه فضایی کندی (Kennedy Space Center) ناسا در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شدند. مرحله فوقانی فالکون-۹ ماهواره‌های بلک‌اسکای را به‌ترتیب ۶۲ و ۶۷ دقیقه پس از پرتاب در مدار قرار دارد. ماهواره‌های استارلینک نیز ۹۳ دقیقه پس از پرتاب در مدار قرار گرفتند.

ماهواره‌های بلک‌اسکای دارای قدرت تفکیک مکانی ۱ متر بوده و دارای عمر طراحی ۳ سال هستند. هدف این شرکت از برپایی منظومه ماهواره‌ای یادشده، پایش زمین و تهیه داده‌های زمین‌مکانی تقریباً در لحظه برای فروش به دولت‌ها و مشتریان تجاری است. پیش از این ۴ ماهواره از این منظومه ماهواره‌ای در فاصله حدوداً ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند که اولین آن‌ها در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد. قرار است در نهایت ۶۰ ماهواره بلک‌اسکای در مدار زمین قرار گیرند. هر کدام از این ماهواره‌ها ۵۶ کیلوگرم وزن داشته و از باس ماهواره‌ای SCOUT بهره‌ می‌برند.

نمای ماهواره‌های بلک‌اسکای

شرکت اسپیس‌فلایت (Spaceflight Services) توسعه‌دهنده اصلی این ماهواره‌ها محسوب می‌شود و شرکت‌های اکسلیس (.Exelis Inc) و لئو استلا (Leo Stella LLC) نیز در ساخت این ماهواره‌ها مشارکت دارند. مهم‌ترین محموله ماهواره‌های بلک‌اسکای یک تصویرگر موسوم به اسپیس‌ویو-۲۴ (SpaceView-24) با دیافراگمی ۲۴ سانتی‌متری است که قابلیت عکس‌برداری با قدرت تفکیک مکانی ۰.۹ تا ۱.۱ متر از فاصله ۵۰۰ کیلومتری سطح زمین را دارد؛ محموله‌ای که توسط اکسلیس توسعه یافته است.

با انجام این مأموریت تعداد کل ماهواره‌های منظومه استارلینک با احتساب دو ماهواره آزمایشی که در ابتدای پروژه به فضا پرتاب شدند، به عدد ۵۹۷ رسید. هدف اسپیس‌ایکس از برپایی منظومه استارلینک، پوشش سراسری جهان توسط اینترنت ماهواره‌ای است. قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله ۱۲۰۰۰ ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه دهد. ماهواره‌های این منظومه با ۲۵۰ کیلوگرم وزن تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای KA-Band و KU-Band را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال بین ماهواره‌ای هستند. قرار است طی هفته‌های آتی نسخه بتای خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به برخی کاربران منتخب اسپیس‌ایکس ارائه شود.

 

espash ، space.skyrocket ، spaceflightnow ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15628
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها