کشف یک کهکشان با کمترین میزان اکسیژن در میان کهکشان‌های شناسایی‌شده تاکنون

دانشمندان ژاپنی با کمک فناوری یادگیری ماشین موفق به کشف کهکشانی شده‌اند که دارای کمترین میزان اکسیژن در میان کهکشان‌های شناخته‌شده تاکنون است. آن‌ها با تلفیق داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ سوبارو (Subaru) و فناوری یادگیری ماشین، یک کهکشان را با میزان اکسیژن ۱.۶ درصد فراوانی خورشیدی (solar abundance) کشف کردند. این کهکشان HSC J1631 + 4426 نام دارد و در فاصله ۴۳۰ میلیون سال نوری در صورت فلکی هرکول (Hercules) واقع شده است. میزان اکسیژن اندازه‌گیری‌شده نشان می‌دهد که بیشتر ستاره‌های این کهکشان اخیراً شکل گرفته‌اند. به‌عبارت‌دیگر، این کهکشان مراحل اولیه تکامل خود را پشت‌سر می‌گذارد.

محققان برای انجام این کار از یک رایانه استفاده کردند که به‌طور مکرر رنگ‌های کهکشان را که از مدل‌های نظری مشخص است، یاد می‌گرفت و سپس به رایانه اجازه می‌دادند تا تنها کهکشان‌هایی را که تازه تشکیل شده و به‌نوعی در حال سپری کردن مراحل اولیه زندگی خود بودند، انتخاب کند. به‌گفته پروف اوچی (Prof Ouchi)، محقق رصدخانه نجوم ملی ژاپن (National Astronomical Observatory of Japan) و دانشگاه توکیو (University of Tokyo)، میزان جرم ستاره‌ای HSC J1631 + 4426 بسیار کم و تنها ۰.۸ میلیون جرم خورشیدی است.