آیا امکان حیات در زیر سطح مریخ وجود دارد؟

0 316

برخی شواهد حاکی از وجود یک محیط آبی در گذشته سیاره سرخ است و حال با وجود این موضوع این مسئله مطرح می‌شود که احتمال زندگی در چنین محیطی وجود دارد یا خیر. طبق پژوهش دیمیترا آتری (Dimitra Atri)، دانشمند مرکز علوم فضایی دانشگاه نیویورک ابوطبی (New York University Abu Dhabi) امارات، ممکن است شرایط زیر سطح سیاره مریخ به‌گونه‌ای باشد که به‌طور بالقوه بتواند از حیات پشتیبانی کند.

آتری طی این مطالعه توانایی بیولوژیکی عدم تعادل شیمیایی مواد ناشی از پرتوهای کیهانی در محیط زیر سطح مریخ را مورد بررسی قرار داده است. تاکنون زیرسطح سیاره سرخ که اثراتی از آب در آن وجود دارد، هرگز مورد کاوش قرار نگرفته است. آتری فکر می‌کند که بمباران مداوم پرتوهای کیهانی در حال نفوذ (GCR) ممکن است انرژی لازم برای کاتالیز کردن فعالیت‌های مولکول‌های آلی در آنجا را تأمین کنند.

این دانشمند در مطالعه خود از ترکیبی از مدل‌های عددی، داده‌های مأموریت‌های فضایی و مطالعات اکوسیستم‌های عمیق غار روی زمین استفاده کرد تا مکانیزم‌هایی را بررسی کند و دریابد آیا مریخ در گذشته از حیات پشتیبانی می‌کرده و یا اینکه امکان حیات در آنجا وجود داشته یا خیر. آتری احتمال می‌دهد پرتوهای کیهانی کهکشانی که می‌توانند تا چند متر زیر سطح مریخ نفوذ کنند، قادر خواهند بود واکنش‌های شیمیایی را که برای زندگی متابولیکی توسط زندگی استفاده می‌شود و یا مورد نیاز است، القا کنند و با استفاده از همان تعاملات شیمیایی نیز امکان میزبانی از ارگانیسم‌ها وجود دارد.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15605
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها