پایش تراکم نهنگ‌ها با استفاده از ماهواره‌ها

0 271

دانشمندان دریافته‌اند که بررسی تصاویر با وضوح بالای نهنگ‌ها از فضا روشی امکان‌پذیر برای تخمین تراکم آن‌ها است. اخیراً یک تیم از محققان به‌سرپرستی مؤسسه بریتانیایی آنتارکتیک سِروِی (British Antarctic Survey) طی مطالعه‌ای تصاویر ماهواره‌ای را با داده‌های جمع‌آوری‌شده از نقشه‌برداری‌های مرسومی که از کشتی‌ها صورت گرفته، مقایسه کردند.

نتایج نشان می‌دهد میزان تخمین تراکم جمعیت نهنگ‌ها توسط ماهواره‌ها حدود یک سوم این میزان توسط کشتی‌ها است. با وجود تفاوت قابل‌توجه این ارقام باز هم می‌توان یافته‌های این مطالعه را مثبت ارزیابی کرد چراکه ماهواره‌ها هنوز هم می‌توانند به‌عنوان روشی نوین برای بررسی جمعیت نهنگ‌ها به‌ویژه در مناطق دور افتاده که بررسی‌ با روش‌های سنتی دشوار است، مورد استفاده قرار گیرند.

این مطالعه در شبه‌جزیره جنوبگان که گونه‌های مختلفی از نهنگ ها در آنجا هستند، انجام شد. تصاویر ماهواره‌ای منطقه تنگه گرلاچه (Gerlache Strait) به مساحت ۱۰۰۰ کیلومتر مربع طی دو روز جمع‌آوری و داده‌های آن با داده‌های تهیه‌شده در بررسی سالانه نهنگ‌ها مقایسه شد.


کانر بامفورد (Connor Bamford)، بوم‌شناس دانشگاه ساوت‌همپتون (University of Southampton) انگلستان، می‌گوید: «در حالی که این یک روش جدید است و ما هنوز کارهای زیادی در پیش داریم، امیدواریم که این مطالعه زمینه را برای پیشرفت‌های بعدی فراهم کند. روش جدید می‌تواند در آینده به‌عنوان یک راه عملی در بررسی تراکم نهنگ‌ها از راه دور به‌کار گرفته شود.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15602
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها