دانشمندان تصویر میدان مغناطیسی عظیم یک کهکشان مارپیچی را ثبت کردند

دانشمندان موفق به ثبت تصویر میدان مغناطیسی یک کهکشان مارپیچی (spiral galaxy) شده‌اند که دید جدیدی از این اجرام آسمانی به ما می‌دهد. این عکس مربوط به کهکشان NGC 4217 در فاصله ۶۷ میلیون سال نوری از زمین است. در تصویر مذکور NGC 4217 از سمت لبه دیده می‌شود و با کمک روشنایی ناشی از ستاره‌های موجود، دانشمندان توانسته‌اند طرحی از میدان مغناطیسی فوق‌العاده عظیم و گسترده کهکشان مورد نظر را نیز در این عکس به ما نشان دهند.

بررسی‌ها نشان داده که این میدان مغناطیسی چیزی در حدود ۲۳ هزار سال نوری در فضا گسترش یافته و از آنجایی که دانشمندان در حال حاضر اطلاعات چندانی در مورد نحوه شکل‌گیری میدان مغناطیسی کهکشان‌ها و وضعیت کلی این میدان‌ها ندارند، انتظار می‌رود که تصویر اخیر بتواند پرده از اسرار زیادی در این زمینه بردارد.

یلنا استین (Yelena Stein)، دانشمند مرکز داده‌های نجومی استراسبورگ (Strasbourg astronomical Data Center) فرانسه، دراین‌باره می‌گوید: «کهکشان NGC 4217 برای جامعه علمی بسیار پراهمیت بوده و می‌توان نقشه ثبت‌شده از میدان مغناطیسی آن را با کهکشان راه شیری مطابقت داد.» وی‌ می‌افزاید: «به‌هنگام تصور کهکشان‌ها، کمتر کسی به عظمت میدان مغناطیسی این مجموعه‌ها فکر می‌کند و با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان گفت که میدان موردنظر فضای فوق‌العاده بزرگی را فراتر از خود کهکشان اشغال می‌کند.»

به‌طور کلی چنین میدان‌هایی می‌توانند روی ذراتی که به مغناطیس حساس هستند، نیرو اعمال کنند. علاوه‌بر مواد تولیدکننده این میدان‌ها، مغناطیس را می‌توان از طریق جریان الکتریسیته هم برقرار کرد و بسیاری از قدرتمندترین آهنرباهای مورد استفاده کنونی توسط چنین روشی میدان خود را تولید می‌کنند.

منبع گجت نیوز