افزایش سرمایه چشمگیر استارت‌آپ‌های فضایی انگلستان و سوئیس در میان کشورهای اروپایی

0 271

مطابق یک مطالعه جدید، سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی کشورهای انگلستان و سوئیس در سال ۲۰۱۹ در میان سایر کشورهای این قاره رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. بنابر اعلام مؤسسه سیاست‌های فضایی اروپا (European Space Policy Institute به‌اختصار ESPI) در اتریش، ارزیابی میزان سرمایه‌های این استارت‌آپ‌ها در قاره سبز در سال گذشته میلادی بیانگر افزایشی معادل ۱۸۸ میلیون یورو می‌باشد؛ رقمی که البته نسبت به سال ۲۰۱۸ به‌میزان ۱۵ درصد کاهش داشته است.

بیش از ۶۰ میلیون یورو از این مبلغ متعلق به ۱۷ استارت‌آپ انگلیسی می‌شود و سوئیس هم با مبلغی معادل ۴۰ میلیون یورو که حاصل تلاش ۱۰ استارت‌آپ این کشور است، در رتبه بعدی قرار دارد. آلمان با افزایش سرمایه‌ ۳۲ میلیون یورویی ۶ استارت‌آپ و فرانسه با افزایش سرمایه ۲۴ میلیون یورویی ۴ استارت‌آپ در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. 

ESPI با استفاده از اطلاعات ۶ سال در این زمینه تخمین می‌زند سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در استارت‌آپ‌های اروپایی طی سال‌های آینده در حدود رقم ۲۰۰ میلیون یورو باقی بماند. این مؤسسه از اطلاعات موجود در این حوزه از سال ۲۰۱۴ تاکنون برای انجام ارزیابی‌های خود بهره برده است. به‌گفته جولز وارم (Jules Varm)، از محققان ESPI، اطلاعات جامعی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی قاره سبز قبل از سال ۲۰۱۴ در دسترس نیست.

مؤسسه مذکور برای سال ۲۰۱۸ که بیشترین میزان این سرمایه‌گذاری انجام گرفته، رقم ۲۲۸ میلیون یورو را برای اروپا ثبت کرد؛ سالی که در آن مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فضایی جهان ۳.۲۳ میلیارد دلار برآورد شد که در طول تاریخ بیشترین رقم محسوب می‌گردد. رقم سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی اروپایی در سال ۲۰۱۷ نیز مبلغی نزدیک به رقم سال ۲۰۱۸ می‌باشد؛ درحالی‌که رقم متوسط چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سالیانه ۴۳.۳ میلیون یورو برآورد شده است.

نکته قابل‌توجهی که در این پژوهش به آن اشاره شده، این است که عمده سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی از منایع داخلی کشورها صورت گرفته است. وارم دراین‌باره می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های اروپایی سرمایه‌گذاری‌های داخلی را بر سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند؛ دلیل این امر نیز تشریفات ادارای بیشتر در معاملات با شرکت‌ها و سازمان‌های سایر کشورهاست.»

این محقق در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فضایی ایالات متحده نیز عنوان می‌کند:‌ «ظاهراً آمریکا از سیاست‌های دیرینه خود در حمایت از این استارت‌آپ‌ها سود می‌برد.» وی با بیان اینکه استارت‌آپ‌های آمریکایی از این نظر جلوتر از استارت‌آپ‌های اروپایی هستند، می‌افزاید: «فکر می‌کنم دلیل اصلی جلوتر بودن آمریکا از اروپا در این حوزه خط مشی آینده‌نگرانه آن‌ها است؛ سیاستی که به اوایل دهه ۲۰۰۰ بازمی‌گردد.»

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15584
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها