1399/05/13

افزایش سرمایه چشمگیر استارت‌آپ‌های فضایی انگلستان و سوئیس در میان کشورهای اروپایی

مطابق یک مطالعه جدید، سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی کشورهای انگلستان و سوئیس در سال ۲۰۱۹ در میان سایر کشورهای این قاره رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. بنابر اعلام مؤسسه سیاست‌های فضایی اروپا (European Space Policy Institute به‌اختصار ESPI) در اتریش، ارزیابی میزان سرمایه‌های این استارت‌آپ‌ها...
افزایش سرمایه چشمگیر استارت‌آپ‌های فضایی انگلستان و سوئیس در میان کشورهای اروپایی

مطابق یک مطالعه جدید، سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی کشورهای انگلستان و سوئیس در سال ۲۰۱۹ در میان سایر کشورهای این قاره رقم قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. بنابر اعلام مؤسسه سیاست‌های فضایی اروپا (European Space Policy Institute به‌اختصار ESPI) در اتریش، ارزیابی میزان سرمایه‌های این استارت‌آپ‌ها در قاره سبز در سال گذشته میلادی بیانگر افزایشی معادل ۱۸۸ میلیون یورو می‌باشد؛ رقمی که البته نسبت به سال ۲۰۱۸ به‌میزان ۱۵ درصد کاهش داشته است.

بیش از ۶۰ میلیون یورو از این مبلغ متعلق به ۱۷ استارت‌آپ انگلیسی می‌شود و سوئیس هم با مبلغی معادل ۴۰ میلیون یورو که حاصل تلاش ۱۰ استارت‌آپ این کشور است، در رتبه بعدی قرار دارد. آلمان با افزایش سرمایه‌ ۳۲ میلیون یورویی ۶ استارت‌آپ و فرانسه با افزایش سرمایه ۲۴ میلیون یورویی ۴ استارت‌آپ در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. 

ESPI با استفاده از اطلاعات ۶ سال در این زمینه تخمین می‌زند سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در استارت‌آپ‌های اروپایی طی سال‌های آینده در حدود رقم ۲۰۰ میلیون یورو باقی بماند. این مؤسسه از اطلاعات موجود در این حوزه از سال ۲۰۱۴ تاکنون برای انجام ارزیابی‌های خود بهره برده است. به‌گفته جولز وارم (Jules Varm)، از محققان ESPI، اطلاعات جامعی در مورد سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی قاره سبز قبل از سال ۲۰۱۴ در دسترس نیست.

مؤسسه مذکور برای سال ۲۰۱۸ که بیشترین میزان این سرمایه‌گذاری انجام گرفته، رقم ۲۲۸ میلیون یورو را برای اروپا ثبت کرد؛ سالی که در آن مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت فضایی جهان ۳.۲۳ میلیارد دلار برآورد شد که در طول تاریخ بیشترین رقم محسوب می‌گردد. رقم سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی اروپایی در سال ۲۰۱۷ نیز مبلغی نزدیک به رقم سال ۲۰۱۸ می‌باشد؛ درحالی‌که رقم متوسط چنین سرمایه‌گذاری‌هایی برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سالیانه ۴۳.۳ میلیون یورو برآورد شده است.

نکته قابل‌توجهی که در این پژوهش به آن اشاره شده، این است که عمده سرمایه‌گذاری‌ها در استارت‌آپ‌های فضایی از منایع داخلی کشورها صورت گرفته است. وارم دراین‌باره می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد استارت‌آپ‌های اروپایی سرمایه‌گذاری‌های داخلی را بر سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی ترجیح می‌دهند؛ دلیل این امر نیز تشریفات ادارای بیشتر در معاملات با شرکت‌ها و سازمان‌های سایر کشورهاست.»

این محقق در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های فضایی ایالات متحده نیز عنوان می‌کند:‌ «ظاهراً آمریکا از سیاست‌های دیرینه خود در حمایت از این استارت‌آپ‌ها سود می‌برد.» وی با بیان اینکه استارت‌آپ‌های آمریکایی از این نظر جلوتر از استارت‌آپ‌های اروپایی هستند، می‌افزاید: «فکر می‌کنم دلیل اصلی جلوتر بودن آمریکا از اروپا در این حوزه خط مشی آینده‌نگرانه آن‌ها است؛ سیاستی که به اوایل دهه ۲۰۰۰ بازمی‌گردد.»

منبع: Spacenews
سازمان ها | European Space Policy Institute
افراد | Jules Varm

اقتصاد فضایی | استارت‌آپهای فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

فعالیت‌ استارت‌آپ‌های فضایی برای سرمایه‌گذاران جذاب شد

1399/01/29
کمی بیش از ۶۰ سال از آغاز تلاش‌های انسان برای رسیدن به فضای ماورا جو می‌گذرد و هنوز با گذشت سال‌ها از جذابیت‌های کشف این فضا کم نشده است. در حال‌حاضر شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و بانک‌های...

سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی اروپا در بخش فضایی این قاره

1399/02/01
اخیراً کمیسیون اروپا (European Commission) طی همکاری با بانک سرمایه‌گذاری اروپا (European Investment Bank) مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو با هدف حمایت‌ از نوآوری‌های صنعت فضایی در این حوزه سرمایه‌گذاری...

منافع انگلستان از سرمایه‌گذاری‌ در مأموریت‌های علمی فضایی

1399/02/30
یک مطالعه جدید درباره میزان بازدهی سرمایه‌گذاری‌ در حوزه فضا که به سفارش آژانس فضایی انگلستان (UK Space Agency) صورت گرفته، نشان می‌دهد به‌ازای هر پوند سرمایه‌گذاری در طراحی و توسعه مأموریت‌های...

تأثیر قابل‌توجه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی در رشد بخش فضایی تجاری چین

1399/04/24
در آخرین گزارشی که شرکت جهانی یوروکنسالت (Euroconsult)، فعال در زمینه مشاوره بازار ماهواره، با عنوان «گزارش صنعت فضایی چین» منتشر کرده، تجزیه و تحلیل مفصلی در مورد تأثیر تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های...

پربازدیدکننده ترین خبر

مایکروسافت وارد بازار پردازش ابری داده‌های ماهواره‌ای می‌شود

شرکت مایکروسافت از خدمت جدیدی به‌نام اژور اوربیتال (Azure Orbital) رونمایی کرده که ماهواره‌ها را به شبکه رایانش ابری این شرکت متصل می‌کند. اژور اوربیتال یک ایستگاه زمینی جدید است که اپراتورهای ماهواره‌ای را قادر می‌سازد تا به‌طور مستقیم با ماهواره‌های خود ارتباط برقرار کرده، آن‌ها را هدایت نموده و اقدام به پردازش داده‌ها کنند. مایکروسافت برای ورود ژور اوربیتال به بازار در حال همکاری با چند شرکت آمریکایی از جمله امرجینت (AMERGINT Technologies)، کراتوس (Kratos Defense & Security Solutions) و ویاست (Viasat) است.