شهاب‌سنگ مریخی پس از حدود ۷۰۰ هزار سال به خانه بازمی‌گردد

0 298

یک شهاب‌سنگ کوچک که ۶۰۰ تا۷۰۰ هزار سال قبل از سیاره سرخ به زمین رسیده، همراه مأموریت مریخ‌نورد جدید ناسا به این سیاره بازمی‌گردد. این شهاب‌سنگ با نام SAU008 جهت کالیبره کردن طیف‌سنج کاوشگر ناسا به‌نام استقامت (Perseverance) استفاده می‌شود تا بدین ترتیب دقت و صحت دستگاه قبل از بررسی نمونه‌ها تضمین شود. SAU008 که به‌اندازه یک سکه ۱۰ پنسی است در سال ۱۹۹۹ در عمان کشف شد و از سال ۲۰۰۰ تاکنون در موزه تاریخ طبیعی (Natural History Museum) لندن نگهداری می‌شود.

کارولین اسمیت (Caroline Smith)، دانشمند موزه تاریخ طبیعی لندن، می‌گوید: «هنگامی‌که ابزار کاوشگر روشن می‌شوند و قبل از استفاده و آغاز تحقیقات، باید آن‌ها را به‌وسیله موادی که مشابه ماده ناشناخته و مورد تحقیق هستند، کالیبره کرد.» محققان اطمینان دارند این سنگ کوچک که به مریخ می‌رود، متعلق به همین سیاره است. اسمیت دراین‌باره می‌افزاید: «ترکیبات حباب‌های کوچک گازی که درون شهاب‌سنگ وجود دارند، با اتمسفر مریخ یکسان است. بنابراین ما مطمئن هستیم این سنگ به مریخ تعلق دارد.»

به‌گفته اسمیت این سنگ کوچک به‌دقت انتخاب شده، زیرا ترکیبات شیمیایی مواد آن مشابه سنگ‌های مریخ می‌باشد. به‌علاوه، برخلاف برخی از سنگ‌های مریخ که بسیار شکننده هستند، این سنگ ترکیبات محکمی دارد. پروژه بازگشت نمونه مریخ توسط استقامت در ۳۰ژوئیه (۹مرداد) انجام می‌شود. این کاوشگر پس از فرود روی سیاره در فوریه۲۰۲۱ با استفاده از لیزر قدرتمند، دوربین و همچنین طیف‌سنج خود ساختار سنگ‌های سیاره و ترکیبات آن‌ها را شناسایی می‌کند.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15579
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها