اجرای مانور جلوگیری از برخورد توسط یک ماهواره بسیار کوچک

0 263

یک ماهواره مکعبی آلمانی اخیراً در پی دریافت هشداری از منابع آمریکایی با انجام مانوری از برخورد احتمالی با یک ماهواره منسوخ این کشور جلوگیری کرد. این ماهواره توسعه و تحقیق موسوم به UWE-4 متعلق به دانشگاه وورتسبورگ (University of Wurzburg) آلمان با وزن ۱ کیلوگرم ارتفاع خود را توسط سامانه پیشرانش الکتریکی موسوم به NanoFEEP کاهش داد تا با یکی از ماهواره‌های آمریکایی سری ایریدیوم (Iridium) برخورد نکند.

به‌گفته ایستوان لورینچ (Istvan Lorincz)، مدیرعامل استارت‌آپ مورفئوس اسپیس (Morpheus Space) که NanoFEEP را توسعه داده، این اولین بار است که یک ماهواره مکعبی با ابعاد 1U موفق به انجام چنین مانوری می‌شود. مورفئوس اسپیس تحت حمایت شرکت سرمایه‌گذاری آمریکایی تک‌استارز (Techstars) است.

UWE-4 برای انجام این مانور طی مدت حدوداً ۱۰ روز چندین بار تراسترهای سامانه پیشرانش خود را روشن کرد و ارتفاعش را بیش از ۱۰۰ متر کاهش داد. برای مقایسه، یک ماهواره منسوخ در همین بازه زمانی و بدون استفاده از سامانه ‌پیشرانش ۲۱ متر کاهش ارتفاع دارد. UWE-4 دارای ۴ تراستر است و وزن سامانه پیشرانش آن ۰.۱۶ کیلوگرم می‌باشد. این ماهواره در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شده و در ارتفاع حدوداً ۵۸۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد.

نمای ماهواره UWE-4

همچنین ماهواره‌های مخابراتی ایریدویم با وزنی بالغ بر ۶۸۰ کیلوگرم توسط شرکت‌های موتورولا (Motorola) و لاکهید مارتین (Lockheed Martin) توسعه یافته‌اند و اپراتور آن‌ها شرکت ایریدیوم (Iridium LCC) می‌باشد. تاکنون بیش از ۹۰ ماهواره از این سری به فضا پرتاب شده که اولین آن‌ها در سال ۱۹۹۷ و آخرین آن‌ها در سال ۲۰۰۲ صورت گرفته است.

 

space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15578
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها