مریخ‌نورد ناسا نخستین صدا را از مریخ به زمین می‌فرستد

با وجود اینکه تاکنون مأموریت‌های مریخی مختلفی انجام شده، هنوز هیچ صدایی از این سیاره به زمین مخابره نشده است. مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا اما قرار است با ضبط صدا از سیاره سرخ و ارسال آن به زمین برای اولین بار صدای مریخ را به گوش زمینیان برساند. پیش‌تر تلاش‌هایی برای ضبط صدا از مریخ و مخابره آن به زمین صورت گرفته، اما همگی به‌دلایل مختلفی به‌خصوص شکست مأموریت‌ها ناکام مانده‌اند. اکنون ناسا قصد دارد در مأموریت استقامت که مجهز به دو میکروفن برای ضبط صدای سیاره سرخ است، این کار را انجام دهد؛ کاوشگری که مطابق برنامه‌ریزی‌ها روز ۳۰‌ژوئیه (۹مرداد) سال جاری میلادی به فضا پرتاب خواهد شد.

میکروفن اول بخشی از سامانه EDL (ورود، کاهش ارتفاع و فرود) است که فرود امن استقامت را بر سطح مریخ تضمین می‌کند. صدای فرود این مریخ‌نورد با تصاویر دوربین‌های آن ترکیب می‌شود تا نخستین بار یک تصویر همراه با صدا را از فرود فضاپیمایی بر سطح مریخ تجربه کنیم. میکروفن دوم نیز یک نسخه بهبودیافته از ابزار اندازه‌گیری لیزری موسوم به سوپرکَم (SuperCam) می‌باشد که روی مریخ‌نورد کنجکاوی (Curiosity) ناسا نیز تعبیه شده است.

استقامت از سامانه‌ای به‌نام ChemCam بهره خواهد برد که از شلیک لیزر مادون قرمز برای گرم کردن و تبخیر سنگ‌ها و خاک مریخ استفاده می‌کند. همین‌طور که لیزر کار خود را انجام می‌دهد، یک دوربین ترکیب شیمیایی مواد تبخیرشده را تجزیه و تحلیل کرده و به‌دنبال ترکیبات آلی می‌گردد. صدایی که از این سنگ‌های در حال متلاشی شدن ضبط می‌شود، می‌تواند به دانشمندان سرنخ‌هایی راجع به ترکیب آن‌ها بدهد. این میکروفن خارجی همچنین صدای محیط را زمانی که این مریخ‌نورد در حال گشت و گذار در سیاره است، ضبط می‌کند.