چین یک ماهواره سنجشی را به‌همراه دو ماهواره کوچک به فضا پرتاب کرد

0 328

چین یک ماهواره سنجشی و دو ماهواره کوچک را سوار بر ماهواره‌بر لانگ مارچ-۴بی (Long March-4B) به فضا ارسال کرد. مأموریت پرتاب این ماهواره‌ها روز شنبه ۲۵ژوئیه (۴مرداد) ساعت ۳:۱۳ به‌وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تای‌یوآن (Taiyuan) انجام شد. طی این پرتاب، ماهواره ژیوآن-۳ (Ziyuan-3) که سومین ماهواره از سری ژیوآن-۳ محسوب می‌شود، با هدف تهیه اطلاعات جغرافیایی و پایش منابع زمین به‌عنوان محموله اصلی در مدار لئو و در فاصله حدوداً ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. ژیوآن-۳ دارای یک دوربین نقشه‌برداری با قدرت تفکیک مکانی ۲.۱ متر و تعدادی دوربین دیگر با قدرت تفکیک مکانی ۲.۶ متر می‌باشد. همچنین در ماهواره مذکور باس ماهواره‌ای Phoenix-Eye-2 به‌کار رفته است.

ژیوآن-۳ با عمر طراحی ۵ سال دارای وزنی معادل ۲۶۳۰ کیلوگرم بوده و توسط آکادمی فناوری‌های فضایی چین (China Academy of Space Technology) توسعه یافته است. دو ماهواره دیگر این سری در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ به فضا پرتاب شده‌اند و قرار است چهارمین ماهواره نیز طی سال جاری میلادی در مدار قرار گیرد. نکته قابل‌توجه درباره ژیوآن-۳ این است که ماهواره مذکور با دو ماهواره قبلی ژیوآن-۳ و همچنین ماهواره سنجشی گائوفن-۷ (Gaofen-7) به یکدیگر متصل شده و در فضا یک شبکه تشکیل می‌دهند. 

نمای ماهواره ژیوآن-۳

دو ماهواره دیگر این پرتاب به‌نام‌های تیانکی-۱۰ (Tianqi-10) و لابستر آی-۱ (Lobster Eye-1) توسط شرکت Shanghai ASES Spaceflight Technology توسعه یافته‌اند. تیانکی-۱۰ یک ماهواره مخابراتی و ششمین ماهواره از سری ماهواره‌های تیانکی است که در مدار قرار می‌گیرد. اپراتور و سازنده این ماهواره با ابعاد 6U شرکت گوآدیان گوک (Guodian Gaoke) می‌باشد و برای انجام مأموریت‌های ارتباطاتی و رله داده به فضا پرتاب شده است. لابستر آی-۱ نیز نوعی تلسکوپ است که به‌جستجوی سیگنال‌های ماده تاریک در طیف اشعه ایکس خواهد پرداخت. در مأموریت این ماهواره دانشگاه‌های هنگ‌کنگ (University of Hong Kong) و نانجینگ (Nanjing University) نیز مشارکت دارند.

لانگ مارچ-۴بی که با نام چانگ‌ ژنگ-۴بی (Chang Zheng-4B) نیز خوانده می‌شود یک ماهواره‌بر سه مرحله‌ای است که قادر به حمل ۴۲۰۰ کیلوگرم محموبه به مدار لئو می‌باشد. طول کلی این ماهواره‌بر ۴۴.۱ متر بوده و حدود ۲۴۹ تُن وزن دارد. ماهواره‌بر مذکور توسط آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology به اختصار SAST) توسعه یافته و اولین بار در سال ۱۹۹۹ به فضا پرتاب شد. هزینه هر مأموریت لانگ مارچ-۴بی در سال ۲۰۰۶ مبلغی معادل ۵۰ میلیون دلار اعلام شده است.

 

wikipedia ، space.skyrocket ، space.skyrocket ، spacenews ، spaceflightnow

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15570
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها