ادعای آمریکا مبنی بر آزمایش فناوری تخریب ماهواره‌ها در مدار توسط روسیه

0 356

آمریکا مدعی است شواهدی دارد که روسیه به‌تازگی آزمایشی با هدف تخریب ماهواره‌ها در مدار انجام داده است. بنابر اظهارات مقامات فرماندهی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Command) یک ماهواره‌ روسی موسوم به کاسموس ۲۵۴۳ (Kosmos 2543) در ۱۵ژوئیه (۲۵تیر) شیء مرموزی در فضا رها کرد؛ امری که بنابر ادعای آمریکا با هدف آزمایش فناوری تخریب ماهواره‌ها صورت گرفته است. این شیء البته موجب نابودی هیچ ماهواره‌ای نشده اما مقامات آمریکایی از اینکه روسیه در آینده بخواهد برای هدف قرار دادن ماهواره‌ها از آن استفاده کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

آن‌گونه که آمریکایی‌ها عنوان می‌کنند کاسموس ۲۵۴۳ شیء مذکور را در نزدیکی یک ماهواره روسی دیگر رها کرد؛ البته هیچ‌گونه برخوردی میان آن‌ها اتفاق نیفتاد. در همان زمان وزارت دفاع روسیه (Ministry of Defence of the Russian Federation) اعلام کرده بود آزمایشی را با هدف انجام نوعی بازرسی فضایی انجام داده که طی آن کاسموس ۲۵۴۳ به ماهواره‌ای دیگر نزدیک شده است. مقامات آمریکایی اما اظهار می‌کنند در این آزمایش متوجه وجود شیء دیگری شده‌اند که درست در لحظه انجام این آزمایش در مدار قرار گرفت.

آمریکایی‌ها می‌گویند روسیه قصد دارد توانایی‌های فضایی ایالات متحده را محدود کند، در‌حالی‌که کماکان برنامه‌های تسلیحاتی فضایی خود را توسعه می‌دهند. مقامات روس البته این ادعا را رد می‌کنند و خود را متعهد به دوری از انجام هر اقدامی می‌دانند که منجر به نظامی‌سازی فضای بیرونی زمین شود. روس‌ها در پاسخ به این ادعاها اعلام کرده‌اند کاسموس ۲۵۴۳ یک ماهواره بازرسی است و با توجه به نوع مأموریتی که دارد، نزدیک شدن آن به دیگر ماهواره‌ها نباید موضوعی غیرعادی تلقی شود. دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov)، سخنگوی دولت روسیه، در‌ رابطه با موضع روسیه درباره اتهامات آمریکا گفت: «احتمالاً وزارت دفاع یا وزارت امور خارجه ما دراین‌باره اظهار نظر کنند.»

مقامات نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) مدتی پیش به مانورهای آزمایشی درون‌مداری دو ماهواره کاسموس ۲۵۴۲ و کاسموس ۲۵۴۳ که دارای مشخصات سلاح‌‌های فضایی هستند، اشاره کرده بودند. این ماهواره‌ها که توسط ایالات متحده در حال رصد می‌باشند، در فوریه سال جاری میلادی در حال تعقیب یک ماهواره جاسوسی این کشور بودند؛ امری که جان ریموند (John Raymond)، فرمانده نیروی فضایی آمریکا، آن را غیرعادی و نگران‌کننده توصیف کرد.


sputniknews ، espash ، livescience ، theverge

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15569
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها