ثبت اولین تصاویر از قطب شمال قمر مشتری

0 263

فضاپیمای جونو (Juno) ناسا اولین تصاویر از قطب شمال یخی یکی از اقمار سیاره مشتری به‌نام گانیمد (Ganymede) را ثبت کرد. مشتری ۷۹ قمر شناسایی‌شده دارد که به دور این سیاره در حال چرخش هستند و گانمید بزرگترین آن‌هاست که در سال ۱۶۱۰ کشف شد. اگرچه مدت‌ها از کشف این قمر می‌گذرد، تا چند وقت پیش فناوری لازم برای رصد جزئیات این قمر وجود نداشت. تصاویر تهیه‌شده توسط جونو زمانی گرفت شده‌اند که این فضاپیما از نزدیکی سیاره مشتری عبور می‌کرد. این تصاویر اولین نقشه مادون قرمز از قطب شمال این قمر بزرگ را ارائه می‌دهد.

گانیمد در درجه اول از یخ‌آب تشکیل شده است. همچنین این قمر تنها ماه در منظومه شمسی است که دارای میدان مغناطیسی خاص خود می‌باشد. از طریق این تصاویر می‌توان به‌شکل غیرمعمول یخی که در قطب شمال این قمر وجود دارد پی برد؛ نوعی از یخ که در زمین یافت نمی‌شود. 

بر روی کره زمین میدان مغناطیسی مسیری را برای ذرات باردارشده ناشی از خورشید یا پلاسما فراهم می‌کند تا وارد جو ما شوند و شفق‌هایی را ایجاد کنند که در مناطق قطبی مشاهده می‌شوند. بااین‌وجود، از آنجایی که گانیمد جوی برای جلوگیری از پیشرفت ذرات باردارشده ندارد، سطح این قمر در قطب‌های آن دائماً توسط پلاسمای ناشی از مگنتوسفر (مغناطیس‌سپهر) سیاره مشتری بمباران می‌شود. این بمباران تأثیر چشمگیری بر یخ‌های گانیمد دارد.  


فضاپیمای جونو دریافت که یخ در نزدیکی هر دو قطب گانیمد به‌شکل آمورف (ماده‌ای جامد بدون شکل هندسی) است؛ یعنی ساختاری کریستالی نیست، بلکه یک مایع فوق سرد است. در اصل، مولکول‌های آب یخ‌زده که در هر دو قطب شناسایی شده‌اند، ترتیب قابل‌توجهی ندارند.


تجزیه و تحلیل این ساختارها سرنخ‌های بیشتری را برای درک تکامل ۷۹ قمر سیاره‌های جویان (Jovian) از زمان شکل‌گیری آن‌ها تابه‌امروز فراهم می‌کند. جویان اصطلاحی است که به خانواده مشتری اشاره دارد و شامل مشتری، کیوان، اورانوس و نپتون می‌شود.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15568
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها